• Home
  • V1
  • Leads
  • Recessie; modebranche laat koppie niet hangen

Recessie; modebranche laat koppie niet hangen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Het consumentenvertrouwen heeft een dieptepunt bereikt. Nooit eerder waren consumenten zo somber, volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek. Vorige week bleek dat Nederland sinds de zomer in een recessie verkeert. Jan Vos van

Ballegooyen Modes: "We worden met z'n allen overspoelt met doemdenk-berichten. Terwijl juist blijkt dat mensen zich beter gaan kleden tijdens economische crisissen. Goed nieuws."

Kerstinkopen:

5 miljoen euro minder dan vorig jaar, verwacht Detailhandel Nederland. "Het is niet dramatisch, maar we zien dat de economie nu niet top is, we zitten in een recessie," aldus een woordvoerster tegen het Algemeen Dagblad. Vorige week werd het bekend: Nederland verkeert sinds afgelopen zomer in een recessie. De economie kromp in het derde kwartaal met 0,3 procent. Ook in het vierde kwartaal van 2011 en de eerste twee kwartalen van 2012 verwacht het Centraal Plan Bureau krimp. Bij twee opeenvolgende kwartalen van krimp is er sprake van een recessie.

"Tja, het was een moeilijk najaar," beaamt Jan Vos, eigenaar van Ballegooyen Modes in Dussen. De omzet liep volgens Vos de afgelopen maanden terug. "Of dat door een economische crisis komt? Dat is lastig te beoordelen. En in vergelijking met de rest van de markt doen we het goed."

Bij brancheorganisatie CBW-Mitex wordt gemerkt dat winkeliers druk ervaren. "De cijfertjes zeggen 'crisis'," zegt Paul te Grotenhuis van CBW-Mitex. "Maar we laten het koppie niet hangen. Hoofd rechtop en face it. 2012 wordt een jaar van actie, een jaar waarin we naast lobbyen voor minder wetten en regels voor het MKB, vooral mode-ondernemers willen inspireren. Retailers laten weten welke winkels het goed doen. En winkeliers laten nadenken: heb je nog het juiste concept? Bereik je nog de goede doelgroep? Zit je nog op de juiste locatie? Prikkelt je website wel voldoende?"

Een focus op internet is één van de tips die CBW-Mitex haar leden wil meegeven. "Natuurlijk, met een tweet verkoop je geen truien, en ook niet bij iedere winkel past een webshop, maar zorg wel dat je online te vinden bent. De consument gedraagt zich cross mediaal en dat moet de ondernemer dus kopiëren om aangehaakt te blijven."

Ook de Dutch Fashion Foundation, de organisatie die zich sinds 2001 richt op het versterken van de economische en culturele waarde van Nederlandse mode in binnen- en buitenland, merkt dat het lastige tijden zijn. "Subsidies lopen terug," zegt Teresa Brito-Adão, financieel manager van de organisatie. "DFF werkt al vanaf haar oprichting aan haar missie door samenwerkingen met het bedrijfsleven, maar zoekt er nu naar deze te intensiveren." Niet ieder bedrijf staat daar volgens Brito-Adão voor open. En niet ieder bedrijf past bij de core business van de Dutch Fashion Foundation. "Maar samenwerken staat in het DNA van de Foundation gegrift. We zoeken naar die partijen die samen met ons een verschil voor de Nederlandse modediscipline willen maken. Natuurlijk, de toekomst ziet er niet per se rooskleurig uit, maar elke generatie heeft zo zijn uitdagingen." Als tip zou Brito-Adão vooral willen meegeven om plannen voor de lange termijn te maken en na te denken wat voor in de toekomst nu de beste zet zal zijn. "En bezuinigen. Neem de tijd en de rust om bewust uit te zoeken waar je op kunt bezuinigen en doe bewust de inkoop. We zijn al vanaf 2009 aan het besparen."

Advies van ondernemersorganisatie Modint: "Inzetten op export." Het afgelopen jaar merkte Han Bekke, directeur van Modint, nog weinig van de economische krimp, maar voor volgend jaar adviseert hij om compensatie in het buitenland te zoeken. Anderhalf jaar geleden opende de organisatie daarom al een steunpunt in Duitsland.

Wat de bij Modint aangesloten ondernemers precies verwachten van 2012 kan de organisatie pas over enkele maanden bekend maken. Ook Euretco kan nog niet aangeven hoe het bedrijf de recessie te lijf gaat. Volgens Mike Spoelder, directeur Euretco Fashion, is het nog te prematuur om op deze vragen inhoudelijk antwoord te geven.

Jan Vos van Ballegooyen Modes: "Volgend jaar zal naar onze verwachting ongeveer net zo gaan als dit jaar, niet beter en ook niet slechter. We gaan op dezelfde manier verder, met veel aandacht voor service. Gastvrijheid is het sleutelwoord."

Yasmine Esser

Ballegooyen Modes
CBW Mitex
DFF
Dutch Fashion Foundation
Euretco
Mitex
MODINT