Recessie verandert shopmentaliteit van jonge consument
bezig met laden...
Budgetketens als Primark, H&M en Sainsbury’s zullen vanaf 2014 voor het eerst in de recente Britse retailgeschiedenis onderpresteren in de totale kledingmarkt. Uit onderzoek van Verdict Research blijkt dat er bij consumenten tussen de 16 en
24 jaar, die door de recessie kampen met een krappere portemonnee, een mentaliteitsverandering plaatsvindt op het gebied van shopgewoontes. Zij zullen meer weloverwogen aankoopbeslissingen gaan maken en op zoek gaan naar betere prijs-kwaliteitverhoudingen. Als gevolg daarvan zal een verschuiving plaatsvinden van consumenten uit het laagsegment naar het middensegment.De
Verdict Research voorspelt dat fast fashion ketens daarom hun winkelaanwezigheid fors gaan uitbreiden en hun prijs-kwaliteitverhouding zullen verbeteren om consumenten die de hand op de knip houden aan te moedigen om hun geld bij hen uit te geven. Met name high street locaties zijn in trek om nieuwe winkels te openen bij budgetketens. Locaties buiten het stadscentrum blijven aantrekkelijk om families te bedienen, maar modediscounters hebben in toenemende mate winkels op drukbezochte locaties nodig om naamsbekendheid onder 16- tot 24-jarigen op te bouwen.
Goos Eilander, directeur van marktonderzoekb