Rechtspaak - Cobranding, goede afspraken zijn een must

Vandaag ligt de door Alexander Wang voor H&M ontworpen collectie in de H&M winkels. Weer een mooi voorbeeld van co­branding en waarschijnlijk is de collectie van Wang voor H&M binnen een mum van tijd uitverkocht. Co­branding is niet nieuw in de kledingindustrie en al helemaal niet voor H&M.

H&M heeft de afgelopen jaren succesvol samengewerkt met designers zoals Karl Lagerfeld, Viktor & Rolf, Jimmy Choo, Lanvin en Isabel Marant. Waarom is co­branding zo populair in de kledingindustrie en wat zijn de juridische randvoorwaarden voor succesvolle co branding?

Rechtspaak - Cobranding, goede afspraken zijn een mustWat zijn de juridische randvoorwaarden voor succesvolle cobranding?

Winkelketens zoals H&M en Zara behoren tot de fast fashion industry en verkopen de laatste ontwerpen van de catwalk tegen lage prijzen. De doelgroep is de jonge consument die zich (nog) niet kan veroorloven om de high end fashion merken te kopen. Hoewel er ook kritiek bestaat op co­branding, zoals de vrees dat co­branding het imago van het luxe merk of de designer kan aantasten, laten de co­branding initiatieven van H&M zien dat het werkt. Uiteraard begint dit succes met het maken van goede contractuele afspraken tussen de designer en de fast fashion winkelketen. Aan welke afspraken moet dan worden gedacht?

Alexander Wang zal waarschijnlijk zijn intellectuele eigendomsrechten op de collectie niet aan H&M hebben overgedragen, maar een licentie hebben verstrekt

Allereerst zullen er afspraken gemaakt moeten worden over de vraag aan welke partij de intellectuele eigendomsrechten op de collectie toekomen. Alexander Wang zal waarschijnlijk zijn intellectuele eigendomsrechten op de collectie die hij voor H&M heeft ontworpen niet aan H&M in eigendom hebben overgedragen, maar zal aan H&M een licentie op de intellectuele eigendomsrechten hebben verstrekt voor de productie en de verkoop van de collectie. Het is van belang om goede afspraken te maken over de licentie en dan met name over de duur, de omvang (gebruikswijze, gebied, exclusief of niet exclusief) en de wijze waarop de licentievergoeding (royalty) wordt vastgesteld. Vooral over de berekening van de royalty ontstaan in de praktijk nogal eens discussies. Dit kan makkelijk worden voorkomen door duidelijk in het contract te omschrijven op welke wijze en waarover de royalty wordt berekend en afgerekend.

Voor het imago van de designer is het van groot belang dat er goede afspraken worden gemaakt over de marketing en PR van de co­branding collectie. Vooral waarbij sprake is van cobranding tussen merken die zich op verschillende marktsegmenten richten (high end vs. fast fashion) luistert een goede PR en marketing nauw. Voor wat betreft de collectie zelf is voor de designer belangrijk dat hij invloed heeft op productie van zijn/ haar collectie. Dit kan door middel van het bedingen van een goedkeuringsrecht voor alle productie samples. Ligt de collectie inmiddels in de winkels dan is het van belang dat goede afspraken zijn gemaakt over de winkelpresentatie, prijsstelling en een eventuele uitverkoop. Van een uitverkoop van de Wang collectie zal bij H&M waarschijnlijk geen sprake zijn. Op Ad.nl stond net het volgende bericht: “Wel verwachten zij (lees; H&M) files voor de negen Nederlandse H&M ­filialen ­ waaronder Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht ­ die de Wang­collectie verkopen. Daarom loodsen zij vrouwen vanaf 09.00 uur om de 10 minuten in groepjes van 20 naar binnen.”

Margot Span – Köster Advocaten N.V.
Heeft u vragen over co­branding of andere samenwerkingsovereenkomsten? Neemt u dan contact op met mij of een van mijn collega’s (span@kadv.nl).

Margot Span is advocaat bij Köster advocaten in Haarlem en gastdocent intellectueel eigendomsrecht aan het Amsterdam Fashion Institute. Regelmatig behandelt zij hier actuele juridische kwesties.

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN