• Home
  • V1
  • Leads
  • Red Wing opent Europees hoofdkantoor in Amsterdam

Red Wing opent Europees hoofdkantoor in Amsterdam

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Tien jaar op de Nederlandse markt, en toch kennen de meeste consumenten alleen de lijn ‘engineer’, de donkerbruine motorlaarzen, van schoenenmerk Red Wing. Het voornaamste doel van het bedrijf, dat deze maand een Europees hoofdkantoor

opende in Amsterdam, is daarom het merk breder op de kaart zetten. “Een klassieker worden,” zegt de Nederlandse Gabor Magyar, managing director Europe. “En verder uitbreiden naar Zuid-Europa.”

Echt op zoek naar nieuwe verkooppunten in Noordwest-Europa is het Amerikaanse schoenenmerk Red Wing Shoes niet, zegt Gabor Magyar. Toch staat het merk met een stand op Bread & Butter in Berlijn. “Ja, als we niet gaan, vragen mensen zich weer af of het niet goed gaat met ons,” zegt hij vanuit Berlijn. “En het is een handig platform om het contact met onze huidige klanten te onderhouden.”

Tien jaar is het schoenenmerk actief op de Nederlandse markt. Vorig jaar opende de eerste brandstore in Nederland, van eigenaren Menno van Meurs en René Strolenberg, die drie jaar geleden de gespecialiseerde denimwinkel Tenue de Nîmes aan de Elandsgracht openden. Per 1 juli is het Europese hoofdkantoor van het merk geopend in Amsterdam, onder de naam Red Wing Shoes BV; een dochteronderneming van het Amerikaanse bedrijf.

De tijd voor een Europees hoofdkantoor en dochteronderneming, was er rijp voor, denkt Matthijs van Meurs. Voorheen was hij shopmanager van de Amsterdamse Red Wing-winkel, nu is hij verantwoordelijk voor de verkoop in Nederland en aan de winkels in Europa. “We zijn volwassen geworden, en willen ons hele merk laten zien. Voorheen was het vooral een hype rond de engineer-schoen.” Magyar vult aan: “In korte tijd gingen we in Nederland van nul naar tweehonderdvijftig verkooppunten. Nu liggen we nog bij zo’n zestig winkels. We liggen vooral in de betere jeanswinkels, daar mikken we nu ook meer op.” Uitbreiden met eigen winkels in Nederland, heeft het merk voorlopig niet op de planning staan. Wel wil het merk naar Zuid-Europa.

Volgens Magyar is er ook veel interesse van Duitse retailers op Bread & Butter. Hoeveel aanvragen van winkeliers het merk binnen heeft, wil Magyar niet zeggen. “We hebben al een aantal keer ‘nee’ gezegd vandaag. We willen niet bij te veel modische winkels in het middensegment liggen, want op meer ‘hypes’ zitten we niet te wachten. We willen een klassieker worden.” Waarom het merk een succes is? Matthijs van Meurs: “Het verhaal met de lange geschiedenis. We bestaan al meer dan honderd jaar.”

Het merk werd in 1905 opgericht door Charles Beckman, omdat er een gebrek was aan solide werkschoenen. De schoenen werden veel gedragen door Amerikaanse soldaten tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog

Yasmine Esser

Foto klein: de engineer motorlaars van Red Wing
Foto groot: Matthijs van Meurs in de Red Wing store in Amsterdam

Red Wing