Reebok focust met Classics Store op jonge consument

Het winkelend publiek in Amsterdam loopt dit weekend de kans om een reusachtige Reebok schoen tegen het lijf te lopen. Om aandacht te vragen voor de eerste Reebok Classics Store in Amsterdam is het merk een guerrilla campagne gestart.

Via Facebook, posters met de tekst ‘We R coming’ en een promotieteam dat dit weekend met de enorme Reebok schoen op de Dam staat, hoopt het merk nieuwe, jonge consumenten aan te spreken en zoveel mogelijk traffic naar de winkel te generen.

DeReebok focust met Classics Store op jonge consument Reebok Classics Store aan De Nieuwendijk in Amsterdam is de tweede in de wereld. De eerste winkel werd in mei geopend in St. Petersburg. “Amsterdam is een echte sneakerstad en daarom een logische locatie voor onze eerste winkel in de Benelux,” aldus Babette de Koning, woordvoerder van Reebok.

De flagshipstore is bedoeld om sneakerliefhebbers een platform te bieden waar speciale collecties en limited edition modellen verkrijgbaar zijn. Ook wil Reebok jonge consumenten laten zien waar het merk voor staat. “We willen dat Reebok weer top of mind wordt bij jongeren," vertelt De Koning. "Reebok was heel groot in de jaren tachtig en die doelgroep kent ons nog steeds, maar we willen ook nieuwe, jonge consumenten aanspreken. Daar richten we ons op. Aan De Nieuwendijk komen veel jongeren, vandaar dat we voor deze locatie hebben gekozen."

In de winkel Reebok hebben de belangrijkste modellen uit de geschiedenis van het merk een ereplaats. Als museumstukken worden vijf iconische Reebok sneakers middenin de winkel tentoongesteld, inclusief uitleg over de historie van de schoen. Zo valt te lezen dat de Freestyle uit 1982 komt en de eerste aerobicschoen voor vrouwen was. De inrichting is juist afgestemd op de tijdgeest van nu. “Veel steen, veel grijs,” omschrijft De Koning. “Een rauw, urban street gevoel.”

Als de winkel een succes wordt, komen er meer Reebok Classic Stores in Nederland en België. Maar eerst staat Italië op de planning. En is er de samenwerking met Alicia Keys. De zangeres heeft drie schoenen voor het merk ontworpen die vanaf 30 september verkrijgbaar zijn. De Koning: “We investeren hard in het merk. Natuurlijk hebben wij, net als heel de retail, last van de crisis. Maar door tegen de conjuctuur in te gaan, willen we nieuwe mogelijkheden creëren.”

Naast Reebok Classic is ook fitness een belangrijke focus voor het merk. Sinds het bedrijf in 2005 werd overgenomen door de Adidas Group was Reebok op zoek naar een strategie. Dit jaar werd die nieuwe koers gevonden in fitness. Via een langdurig partnerschap met CrossFit, een zware fitnessmethode met gewichtheffen, sprinten en gymnastiek, wil Reebok zich als fitnessmerk positioneren.

Vandaag werd bekend dat de nieuwe positionering nog geen vruchten heeft afgeworpen. Moederbedrijf Adidas liet weten dat het licentiecontract dat Reebok had met de Amerikaanse National Football League niet is vernieuwd. De licentieovereenkomst die het bedrijf heeft met de Canadese hockeybranche valt vanaf nu onder Reebok Hockey, een onafhankelijk bedrijf. Doordat deze inkomstenbronnen wegvallen, heeft Reebok zijn verkoopprognose naar beneden moeten bijstellen van 3 miljard euro naar 2 miljard euro. Matt O’Toole, CEO van Reebok, liet in een verklaring weten ervan uit te gaan dat het merk vanaf 2013 kan gaan profiteren van de nieuwe focus op fitness en classics.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN