Reebok vindt nieuwe koers

Sinds de Duitse fabrikant van sportartikelen Adidas in 2005 branchegenoot Reebok heeft overgenomen, was het Amerikaanse sportmodemerk zoekend naar een strategie. Volgens Reebok is die nieuwe koers eindelijk gevonden. Het merk

tekende een langdurig partnerschap met CrossFit, een zware fitnessmethode met gewichtheffen, sprinten en gymnastiek die zijn oorsprong vindt in de opleiding van militairen, brandweerlieden en politieagenten. Chris Froio, Reebok’s Global Head of Fitness: “Fitness is vaak helemaal niet leuk.”

DoelReebok vindt nieuwe koers van de nieuwe strategie van Reebok is om alle standaardideeën over fitness voorgoed te veranderen en mensen over de hele wereld een zo positief mogelijke beleving van fitness geven. In 2012 brengt Reebok zowel een schoenenlijn als kledinglijn op de markt, gericht op CrossFit. Ook onderdeel van de nieuwe campagne is de opening van verschillende loodsen, uitgerust met ringen, rekkken, gewichten, springtouwen en medicine balls. In Nederland moet de eerste Reebok CrossFit One box in december in Amsterdam openen.

Chris Froio, Reebok’s Global Head of Fitness: “Iedereen weet dat fitness belangrijk is, maar het is niet iets wat iedereen wil doen en het is misschien ook inderdaad niet de allerleukste bezigheid. Wij willen de manier waarop de wereld fitness ziet en ervaart veranderen en fitness toegankelijk maken voor iedereen die wil werken aan zijn of haar conditie.”

In de Duitse krant Handelblatt noemde directeur Uli Becker de nieuwe strategie eerder al ‘de grootste campagne uit de geschiedenis van het merk’. Reebok moet volgens hem weer terug naar de fitnesswereld, want het merk was sinds de overname door de Adidas Group in 2005 zoekend naar een geschikte plek op de markt. De fusie moest de beide sportmerken destijds groter maken dan marktleider Nike. Met de overname was een bedrag van 3,1 miljard euro gemoeid, ruim 34 procent meer per aandeel dan de slotkoers van het Amerikaanse Reebok toen had op de effectenbeurs in New York.

De afgelopen tijd ging het niet altijd goed met Reebok. Zo moest het merk, dat in 1895 werd opgericht en zich in de jaren tachtig specialiseerde in aerobics en fitness voor vrouwen, een flinke som geld neertellen vanwege de toning-schoenen, namelijk 18 miljoen euro. De Amerikaanse handelscommissie had een klacht ingediend tegen het sportmerk vanwege misleiding. Reebok claimde dat zijn EasyTone en RunTone sportschoen billen en benen meer zouden verstevigen dan doorsnee sneakers, maar dit bleek niet zo te zijn.

De Adidas Group verwacht voor het boekjaar 2011 een winststijging van 15 procent op een omzetgroei van 10 procent. De winst en omzet van Reebok blijft al enkele jaren achter.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN