Reorganisatie IC Companys werkt; meer omzet en winst
bezig met laden...
In maart van dit jaar heeft IC Companys het hele pakket merken in het middensegment verkocht. InWear, Matinique, Part Two, Soaked in Luxury en Companys zijn nu in handen van het eveneens Deense modeconcern DK Company. DK Company, moederbedrijf van o.m. Fransa, Gestuz, Ichi en B.Young, betaalde 50 miljoen kroon (6 miljoen euro) in cash en een aandelenpakket ter waarde van 126 miljoen kroon (16 miljoen euro) dat gelijk staat aan een minderheidsbelang van 10 procent in het bedrijf.
Mid market divisie verkocht
De focus van IC Companys op de premium merken werd begin vorig jaar ingezet. De onrendabele labels Jackpot en Cottenfield werden verkocht en de overgebleven merken verdeeld in een Premium en een Mid Market divisie. De strategie leek te werken, maar de Mid Market divisie bleef een blok aan het been. In februari rapporteerde IC Companys opnieuw een omzetdaling over de eerste helft van dit jaar. De omzet kwam 10 miljoen kroon lager uit. De operationele winst steeg wel met 6,25 procent. De omzet in het middensegment daalde met 16 procent van 472 miljoen Deense kroon (63,3 miljoen euro) naar 395 miljoen Deense kroon (52,9 miljoen euro). De teruggang in inkomsten werd voor het grootste deel toegeschreven aan lagere verkopen aan groothandelsklanten. Ook de sluiting van een aantal monobrandstores speelde mee.Nu lijkt het tij echt gekeerd. De omzet is dit jaar 6 procent gestegen tot 2,56 miljard kroon (343 miljoen euro) tegen 2,42 miljard vorig jaar. De operationele winst bedraagt 221 miljoen en dat is hoger dan verwacht. De nettowinst komt uit op 164,5 miljoen kroon (22 miljoen euro) tegen 3,8 miljoen kroon in 2012/13.
Van de overgebleven merken hebben vooral By Malene Birger en Tiger of Sweden goed gepresteerd. By Malene Birger heeft 10 procent omzetgroei geboekt naar 327 miljoen kroon. De operationele winst steeg naar 27 miljoen. In januari maakte hoofdontwerpster en naamgeefster Malene Birger bekend dat zij het bedrijf gaat verlaten, ze heeft een nieuw bedrijf opgericht, maar bij de ontwikkeling van de zomercollectie voor 2015 heeft zij nog wel geadviseerd. Vanaf de volgende wintercollectie (voor seizoen 2015/16) heeft designmanager Christina Exsteen het creatieve roer geheel in handen.
Tiger of Sweden, dat de herencollectie deze zomer voor het eerste in Londen showde, boekte een omzetgroei van 15 procent naar 883 miljoen. De operationele winst bedraagt 96 miljoen kroon. De omzet van sportmerk Peak Performance is stabiel en bedroeg 930 miljoen tegen 931 miljoen vorig jaar. De operationele winst daalde ook iets van 68 miljoen in 2012/13 naar 67 miljoen dit jaar.
"We hebben de bedrijfsvoering vereenvoudigd en de winstgevendheid verbeterd," zegt CEO Mads Ryder in een reactie. "Dit jaar zien we impact van deze maatregelen weerspiegeld in de solide resultaten die zijn geboekt. Met onze drie premium merken hebben we een sterk fundament gebouwd voor toekomstige groei en winst. De koers is bepaald, nu moeten nieuwe doelen worden geformuleerd. Het komende boekjaar 2014/15 zal echter nog in het teken staan van kostenaanpassingen."