'Cool', 'wonderful', 'the bomb', het zijn voorbeelden van opmerkingen die door de meer dan 22.000 fans van Replay worden geplaatst op Facebook. Met dezelfde woorden passen jongeren T-shirts met graffiti en vrouwelijke jurkjes met een tikje rock in de winkels in Rome, Milaan, Amsterdam en Parijs. Replay is, samen met Diesel, het meest internationale merk voor denim made in Italy of, beter gezegd, made in Veneto. Het richt zich steeds meer op internet en sociale netwerksites zoals Facebook en Twitter om nieuwe markten te veroveren. Sinds vorige week is een nieuwe portal online; een platform ontwikkeld voor productwaardering en voor de webstore. De content wordt steeds vernieuwd om ruimte te creëren voor nieuwe initiatieven van het merk. Bovendien geeft een innovatieve videotechniek toegang tot korte filmpjes met een directe link naar de webstore: op deze manier kan de klant de video onderbreken en het product aanschaffen dat hij zojuist gezien heeft. “Internet is essentieel voor ons bedrijf. Op het nieuwe platform is er ruimte voor al onze merken, ieder met zijn eigen karakter, maar ook voor de producten die horen bij onze projecten voor merkuitbreiding”, vertelt Gaetano Sallorenzo, CEO van Fashion Box NV, waar ook de merken Replay & Sons en We are Replay onder vallen.
Claudio Buziol ging 1978 met Replay van start. Drie jaar later richtte hij Fashion Box Industries NV op. Replay was in eerste instantie gespecialiseerd in casual confectie. In 1990 gaat Buziol, die overleed in 2005, naar Japan. Hij brengt daar een bezoek aan een denimfabriek die met oude Amerikaanse weefgetouwen volgens de 'ring-ring' methode werkt dat de stof sterk en elastisch maakt. Daarop volgt meteen het grote succes met de ‘Double Ring Denim’ jeans en in twee jaar worden er meer dan een miljoen exemplaren van verkocht. Echt Italiaanse stijl en traditie want de creatief directeur, Gigi Vezzola, heeft zijn eerste stappen in de modewereld aan het einde van de jaren 80 bij Krizia gezet en vervolgens heeft hij lange tijd voor Dolce & Gabbana gewerkt. 2008 was een minder goed jaar en werd afgesloten met een omzet van 305 miljoen euro, een daling ten opzichte van de 322 miljoen in 2007, maar Fashion Box kijkt graag vooruit en heeft nieuwe plannen. Mogelijk wordt een nieuwe partner gevonden, misschien een private equity fonds, maar op dit moment valt er nog niets concreets te melden. “Het bedrijf beschikt over voldoende vermogen en is zeer winstgevend. Natuurlijk is de marktsituatie moeilijk en gaan ook wij een kostenbesparingsfase tegemoet, maar het belangrijkste is dat wij, dankzij onze financiële situatie, in staat zijn om ruimte te scheppen voor onderzoek, zowel naar de producten, als naar het milieu en naar de ontwikkelingen op de markt en binnen het retailnetwerk”, benadrukt Sallorenzo.
De afgelopen maanden heeft de groep besloten in te zetten op de Aziatische markt. Tachtig procent van de omzet komt immers uit de export (waarvan 72 procent in Europa). Er is een partnership opgestart met Sk Networks om nieuwe winkels in Korea te openen, waaronder een flagship store en zeven corners en een intentieovereenkomst gesloten voor de distributie in China. In dat land wil het bedrijf van twaalf winkels naar vijftig verkooppunten gaan. “Ondanks het moeizame economische klimaat, hebben wij het vertrouwen dat Replay zeer succesvol zal zijn in Korea omdat het merk en de filosofie goed overeenstemmen met Koreaanse consumenten”, merkt Sallorenzo op.