• Home
  • V1
  • Leads
  • Resultaat Macintosh Fashion gelijk aan 2008

Resultaat Macintosh Fashion gelijk aan 2008

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Macintosh Retail Group heeft in het boekjaar 2009 evenveel nettowinst behaald als het jaar ervoor. Dat maakte de groep op donderdag 11 maart bekend. De nettowinst kwam uit op een bedrag van 31,4 miljoen euro tegenover 31,3 miljoen in 2008. “Een tonnetje

hoger,” zoals CEO Frank de Moor het lichtzinnig toelichtte. De omzet van het bedrijf daalde in 2009, wat te wijten is aan de moeilijke marktomstandigheden. Daartegenover stond een nettowinst van 2,2 miljoen euro door de verkoop van BelCompany België. Ook de overname van Brantano in de eerste helft van het jaar had een licht positief effect op de nettowinst.

2009 was het moeilijkste jaar uit de geschiedenis voor de non-food retail. In Nederland daalde het volume met 7,4 procent. In België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk was dit aandeel vergelijkbaar. Bij Macintosh was dit voornamelijk merkbaar in het segment Living (Kwantum en GP Decors), dat te kampen had met de hoogst gemeten omzetdaling ooit (tot maximaal -14,2). Voor wat betreft de verkoop van schoenen, waaruit het Fashiongedeelte van bestaat (Brantano in België, Luxemburg en Verenigd Koninkrijk, Dolcis, Manfield, ProSport, Invito, Shick, Switch en Scapino ook in ons land), liepen de metingen voor Nederland uiteen (-1,1 procent (GfK), -1,0 procent (VGS), -1,9 procent (CBS)). In België was geen daling of stijging meetbaar (GfK). Voor het Verenigd Koninkrijk, dat volgens De Moor ‘een ontzettend moeilijke economische markt is’, gold een stijging van 0,7 procent (Verdict Research).

Volgens De Moor is er een groot verschil tussen de verschillende klanten van Fashionformules van Macintosh. Zo geeft de Manfield-klant (hoger prijssegment) evenveel geld uit als altijd. Ook de Scapino-klant (familie) blijft kopen. Het hoogmodische segment echter (Dolcis, Invito) loopt minder goed. Overigens is Brantano nog steeds marktleider in België en bleef de omzet van die winkel in het Verenigd Koninkrijk in ponden gelijk aan 2008 (‘met constante progressie’). Voor Nea, een nieuwe, medische tak, gold een groei.

De totale omzet in het Fashionsegment van Macintosh kwam over 2009 neer op 581,6 miljoen euro in 2009 (tegenover 612,8 miljoen het jaar ervoor). Wel bleef het bedrijfsresultaat gelijk (28 miljoen in 2008, 26,9 miljoen in 2009). Ook het netto aantal winkels in dit segment bleef overigens nagenoeg hetzelfde (738 in 2008 740 in 2009). Kortingsacties bij de modische formules leidden in het eerste gedeelte van 2009 tot omzet- en margedruk. Maar een beheersing van afprijzingen in het tweede halfjaar en een verbeterde samenwerking tussen de verschillende formules zorgden weer voor een lichte groei. Zo is het fenomeen ‘Smart buying’ ingevoerd; Het aantal leveranciers is meer dan gehalveerd zodat het volume per leverancier kon worden opgeschroefd. Het doel: lagere kosten met als gevolg hogere marges. Ook de positionering en styling zijn aangepakt. “Waar deze vroeger compleet decentraal werden geregeld, wordt nu een keer bepaald wat de trends zijn”, zo liet De Moor weten. Met als toevoeging: “Zonder cowboyleesten ben je op dit moment nergens. Maar, je moet wel uit elkaars vaarwater blijven.” Tot slot zorgde ook de vernieuwende marketing (‘Schoenen6daagse’, ‘Oudeschoenenactie’ en ‘De leukste winkelkrant’) voor een hoger rendement dan via eerdere individuele acties het geval was.

Voor 2010 is De Moor licht optimistisch. “Het zal geen hoera-jaar worden, maar zeker ook niet zo dramatisch als 2009.” Voor wat betreft het modegedeelte denkt De Moor zelfs aan vooruitgang door voornoemde maatregelen, met als voorwaarde dat de markt niet tegenzit. Op het gebied van de mode is er in 2010 zelfs ruimte voor overnames. Al verwacht De Moor geen grote overnames; hij denkt meer aan kleinere familiebedrijven die in de problemen kunnen komen. Het belangrijkste is: De grootste groei voor Macintosh Retail Group voor 2010 verwacht De Moor vanuit de Fashion-kant.

Dolcis
Invito
Macintosh
Manfield
prosport
Shick
Switch