• Home
  • V1
  • Leads
  • Retail 2020: Sombere toekomstvisie maar ook kansen

Retail 2020: Sombere toekomstvisie maar ook kansen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Meer dan 1200 sombere gezichten zag Jan Meerman, voorzitter van CBW-Mitex, maandag tijdens de presentatie van het onderzoeksrapport dat de ondernemersvereniging samen met het Hoofdbedrijf Detailhandel (HBD)

had laten uitvoeren door Q&A. In groten getale kwamen ondernemers af op het evenement, dat een belangrijke, maar niet al te vrolijke boodschap verkondigde. “Het is nog nooit zo druk geweest,” liet woordvoerder Paul te Grotenhuis weten.

De uitkomsten van het onderzoek Retail 2020 waren de hele ochtend te horen in de nieuwsbulletins op de radio: “De binnensteden zullen de komende tien jaar fors inkrimpen, omdat een derde van het aantal winkels zal verdwijnen,” zo verwoordde Frank Quix van onderzoeksbureau Q&A het tijdens de presentatie van het rapport in Apeldoorn. Vooral de winkels op de aanlooproutes zullen verdwijnen, verwacht Q&A, waardoor het winkelhart kleiner wordt. Het aantal klanten neemt af, ook bij grote ketens. De omzet in de branche zal nauwelijks tot niet groeien, terwijl de prijzen stijgen. “Eén advies van mij,” zei Jan Meerman. “Denk niet dat het uw winkel niet aangaat. Dan zult u niet bij degenen horen die hun deuren moeten sluiten. Elke ondernemer heeft toegevoegde waarde, je moet alleen wel zorgen dat je klanten dat zien.”

Q&A wijst verschillende oorzaken aan voor de veranderingen die op handen zijn: Allereerst de vergrijzing, waardooor het aantal zelfstandig ondernemers met 30 tot 50 procent zal afnemen, omdat velen in het mkb vanwege hun leeftijd willen
stoppen. Veel van hen zullen geen opvolger kunnen vinden.
Een tweede punt is dat ondernemers veel te lijden hebben onder de grote rol die internetwinkels tegenwoordig vervullen. Een grote groep mensen winkelt niet meer, maar bestelt hun producten online. De groei van webwinkels gaat vooral ten koste van de multibrand-winkels. Een derde punt waar Quix op wees: De matige vooruitzichten van de economische ontwikkeling. Al sinds 2000 is er een nauwelijks stijgende trend te zien in de omzetontwikkeling van de non food-detaillisten. Bovendien wisten de mode en woonwinkels niet te profiteren als er economische groei was, waar dat supermarkten wél lukte.

Gelukkig draaide de bijeenkomst niet alleen om de sombere vooruitzichten. Het andere deel van de boodschap was dat de veranderende retailstructuur ook kansen biedt om te excelleren. Dat deel van het verhaal werd vertolkt door Olivier van Duijn van Marktplaats, die liet zien hoeveel groei er mogelijk is. “Ook voor ondernemers zijn er kansen op Marktplaats,” legde hij uit. “Het is mogelijk om –zoals bijvoorbeeld Wehkamp doet- producten op de site te plaatsen en als mensen erop klikken door te linken naar uw eigen webwinkel.”
Bart van den Nieuwenhof, Sales Director van Hunkemöller gaf een inkijkje in hoe zijn bedrijf de toekomst tegemoet treedt. Dat ziet bijvoorbeeld kansen in uitbreiding: “Binnen nu en 5 jaar zullen er 200 nieuwe winkels bij komen.” En de ontwikkeling van het merk: “We zijn nu nummer 2 in Europa, in de meeste landen behoren we tot de top 3. Dat kan beter.”

Het vindbaar zijn van de winkel op internet wordt cruciaal, denkt Jan Meerman. “De consument gaat steeds meer zelf bepalen wie hij toelaat in zijn wereld. Ondernemers moeten dus zorgen dat ze in contact blijven met hun klanten. De producten vinden hun weg wel naar hun kopers.” Cbw-Mitex zou geen ondernemersvereniging zijn als het niet probeerde zijn leden te ondersteunen in hun toekomstige avonturen. Geheel in overeenstemming met de verwachting dat de kansen online liggen, is CBW-Mitex daarom een website begonnen: www.retail2020.nl

CBW Mitex
HBD
Hoofdbedrijf Detailhandel
Mitex
retail2020
retail 2020