Retail 2020: Sombere toekomstvisie maar ook kansen
bezig met laden...
Q&A wijst verschillende oorzaken aan voor de veranderingen die op handen zijn: Allereerst de vergrijzing, waardooor het aantal zelfstandig ondernemers met 30 tot 50 procent zal afnemen, omdat velen in het mkb vanwege hun leeftijd willen
stoppen. Veel van hen zullen geen opvolger kunnen vinden.
Een tweede punt is dat ondernemers veel te lijden hebben onder de grote rol die internetwinkels tegenwoordig vervullen. Een grote groep mensen winkelt niet meer, maar bestelt hun producten online. De groei van webwinkels gaat vooral ten koste van de multibrand-winkels. Een derde punt waar Quix op wees: De matige vooruitzichten van de economische ontwikkeling. Al sinds 2000 is er een nauwelijks stijgende trend te zien in de omzetontwikkeling van de non food-detaillisten. Bovendien wisten de mode en woonwinkels niet te profiteren als er economische groei was, waar dat supermarkten wél lukte.
Gelukkig draaide de bijeenkomst niet alleen om de sombere vooruitzichten. Het andere deel van de boodschap was dat de veranderende retailstructuur ook kansen biedt om te excelleren. Dat deel van het verhaal werd vertolkt door Olivier van Duijn van Marktplaats, die liet zien hoeveel groei er mogelijk is. “Ook voor ondernemers zijn er kansen op Marktplaats,” legde hij uit. “Het is mogelijk om –zoals bijvoorbeeld Wehkamp doet- producten op de site te plaatsen en als mensen erop klikken door te linken naar uw eigen webwinkel.”
Bart van den Nieuwenhof, Sales Director van Hunkemöller gaf een inkijkje in hoe zijn bedrijf de toekomst tegemoet treedt. Dat ziet bijvoorbeeld kansen in uitbreiding: “Binnen nu en 5 jaar zullen er 200 nieuwe winkels bij komen.” En de ontwikkeling van het merk: “We zijn nu nummer 2 in Europa, in de meeste landen behoren we tot de top 3. Dat kan beter.”
Het vindbaar zijn van de winkel op internet wordt cruciaal, denkt Jan Meerman. “De consument gaat steeds meer zelf bepalen wie hij toelaat in zijn wereld. Ondernemers moeten dus zorgen dat ze in contact blijven met hun klanten. De producten vinden hun weg wel naar hun kopers.” Cbw-Mitex zou geen ondernemersvereniging zijn als het niet probeerde zijn leden te ondersteunen in hun toekomstige avonturen. Geheel in overeenstemming met de verwachting dat de kansen online liggen, is CBW-Mitex daarom een website begonnen: www.retail2020.nl