Retail Index: webwinkelen houdt gemoederen bezig
bezig met laden...
In
Ondernemers buiten Azië verwachten dat de Chinese markt flink gaat groeien en zien hier voor zichzelf de meeste groeimogelijkheden. De bedrijven verwachten dat over twee jaar, 4 procent van de omzet uit China afkomstig is. Nu is dat nog 2 procent. Ondanks negatieve verwachtingen over de markt in Noord-Amerika, Australië en West-Europa, denken de bedrijven wel dat de omzet van de internationale retail de komende jaren gaat stijgen.
In het Westen maken retailers zich het meeste zorgen over uitbreiden met een webshop. Maar ondanks de stijging van de e-commerce, verwachten de meeste retailers de komende drie jaar de meeste omzetgroei te realiseren in fysieke winkels. Vooral ondernemers in Noord-Amerika, Afrika en Azie denken dat het wel mee zal vallen met consumenten die de deur niet meer uitgaan voor koopjes. Ze verwachten in de toekomst een derde of hooguit de helft van de omzet uit online activiteiten te genereren. De onderzoekers van het onderzoek, 'Global Retail Index Report 2011', dat gepresenteerd werd tijdens het World Retail Congress laten weten dat ondernemers in Azië en andere opkomende markten juist veel kunnen groeien door webshops. Maar toch steken de retailers meer energie in fysieke winkels, zowel lokaal als internationaal.
Nederland was vorig jaar goed voor ruim een half miljard euro online omzet in kleding en schoenen. Het aandeel van e-commerce binnen de totale omzet in kleding en schoenen ligt op zo’n vijf tot zes procent en biedt nog veel ruimte voor groei. Dat liet het Economisch Bureau van ING vorige week weten. Wel drukt volgens de bank, e-commerce steeds meer een stempel op de verkoop van kleding. Door een toenemend marktaandeel van het online kanaal gebruiken steeds meer kledingretailers het internet.
Dirk Mulder, sectorspecialist Handel bij ING: “Wij verwachten dat het online aandeel in kleding in 2020 goed is voor 40 procent van de totale kledingverkopen. Mobiel internet, virtuele pashokjes en social media zorgen voor een evolutie in kledingretail. De zoektocht van de consument zal vaker online beginnen. Maar het betekent ook dat 60 procent van de verkopen nog steeds in de fysieke winkel plaatsvinden. Winkeliers die zich op de juiste wijze weten te onderscheiden kunnen ook in de toekomst een plek in de markt veroveren."