• Home
  • V1
  • Leads
  • Retail Index: webwinkelen houdt gemoederen bezig

Retail Index: webwinkelen houdt gemoederen bezig

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Retailers in West-Europa en Noord-Amerika houden zich het meest bezig met het ontwikkelen van een online strategie, in Azië vragen ondernemers zich vooral af hoe ze hun personeel goed kunnen opleiden en in Afrika willen bedrijven eerst

hun winkels op orde hebben. Dat blijkt uit onderzoek dat gepresenteerd is op het World Retail Congress - dat momenteel plaatsvindt in Berlijn - waarbij honderd CEO's, chief marketing officers, en CFO's werden geïnterviewd, van retailers met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar. 56 modebedrijven wereldwijd namen deel aan het onderzoek.

In

Azië zijn retailers het meest optimistisch over het consumentenvertrouwen en de toekomstige groei. Ondernemers in Azië gaven het cijfer 2,8 op een schaal van -5 - zeer pessimistisch - tot +5 - zeer optimistisch. West-Europese ondernemers zagen de toekomst een stuk minder rooskleurig, en gaven het cijfer -1,2. Noord-Amerika kreeg een -0,3. Het vertrouwen in de modebranche, wereldwijd, scoort matig met een 0,5.

Ondernemers buiten Azië verwachten dat de Chinese markt flink gaat groeien en zien hier voor zichzelf de meeste groeimogelijkheden. De bedrijven verwachten dat over twee jaar, 4 procent van de omzet uit China afkomstig is. Nu is dat nog 2 procent. Ondanks negatieve verwachtingen over de markt in Noord-Amerika, Australië en West-Europa, denken de bedrijven wel dat de omzet van de internationale retail de komende jaren gaat stijgen.

In het Westen maken retailers zich het meeste zorgen over uitbreiden met een webshop. Maar ondanks de stijging van de e-commerce, verwachten de meeste retailers de komende drie jaar de meeste omzetgroei te realiseren in fysieke winkels. Vooral ondernemers in Noord-Amerika, Afrika en Azie denken dat het wel mee zal vallen met consumenten die de deur niet meer uitgaan voor koopjes. Ze verwachten in de toekomst een derde of hooguit de helft van de omzet uit online activiteiten te genereren. De onderzoekers van het onderzoek, 'Global Retail Index Report 2011', dat gepresenteerd werd tijdens het World Retail Congress laten weten dat ondernemers in Azië en andere opkomende markten juist veel kunnen groeien door webshops. Maar toch steken de retailers meer energie in fysieke winkels, zowel lokaal als internationaal.

Nederland was vorig jaar goed voor ruim een half miljard euro online omzet in kleding en schoenen. Het aandeel van e-commerce binnen de totale omzet in kleding en schoenen ligt op zo’n vijf tot zes procent en biedt nog veel ruimte voor groei. Dat liet het Economisch Bureau van ING vorige week weten. Wel drukt volgens de bank, e-commerce steeds meer een stempel op de verkoop van kleding. Door een toenemend marktaandeel van het online kanaal gebruiken steeds meer kledingretailers het internet.

Dirk Mulder, sectorspecialist Handel bij ING: “Wij verwachten dat het online aandeel in kleding in 2020 goed is voor 40 procent van de totale kledingverkopen. Mobiel internet, virtuele pashokjes en social media zorgen voor een evolutie in kledingretail. De zoektocht van de consument zal vaker online beginnen. Maar het betekent ook dat 60 procent van de verkopen nog steeds in de fysieke winkel plaatsvinden. Winkeliers die zich op de juiste wijze weten te onderscheiden kunnen ook in de toekomst een plek in de markt veroveren."

ING Bank
ING Economisch Bureau
World Retail Congress