• Home
  • V1
  • Leads
  • Retailer Merryn Leslie: ‘Groene mode is geen trend'

Retailer Merryn Leslie: ‘Groene mode is geen trend'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De Australische stylist Merryn Leslie werkte jarenlang voor modebladen als i-D, Vogue en Harpers Bazaar, maar gooide in 2011 het roer om. Al die tijd had ze aan de glamoureuze modekant gestaan, maar door documentaires leerde ze over een andere

kant van mode, die van kinderarbeid, milieuvervuiling en mensenrechtenschendingen. Met haar duurzame kledingwinkel 69b in hartje Londen wordt Leslie gezien als een van de pioniers van groene mode.

Welke
merken verkoopt 69b?

“Momenteel bestaat ons assortiment uit onder andere People Tree, Komodo, Partimi, House of Dagmar, Ann-Sofie Back en White Tent. De meeste merken die we verkopen zijn Europees. In Amerika gebeurt een hoop op het gebied van duurzaamheid, maar vanwege de hoge invoerrechten kunnen we die niet verkopen.”

Er is steeds meer aandacht voor groene mode. Kunnen we nog spreken van een trend?
“Een trend is groene mode allang niet meer. Het is een opkomende markt. Over vijf jaar denk ik dat we al een stuk verder zijn. Je ziet ook dat grote bedrijven, zowel in het laag- als hoogsegment, aan de slag gaan met duurzaamheidsprogramma’s. De Gucci Group, Nike, Marks & Spencer, Topshop: ze doen het allemaal.”

Toch is er nog steeds een vrij kleine doelgroep voor groene mode. Wat moet er gebeuren voordat duurzaamheid de norm wordt?
“Dat is een probleem, ja. Mensen moeten stoppen met groene mode te scheiden van de rest, het moet geïntegreerd worden in de mode-industrie. Als Vogue bijvoorbeeld een editorial maakt over denim, vind ik dat ze naar alle producten moet kijken. Je hoeft er dan niet bij te zetten: ‘dit is duurzaam, dit is eco’ of met een grote groene vlag te zwaaien. Gewoon ‘organic cotton jeans’ is al voldoende. In Groot-Brittannië zie je dat gelukkig steeds meer gebeuren.”

Wie is verantwoordelijk voor een verandering?
“Dat is lastig. Voordat een kledingstuk in de winkel hangt is het al in zoveel handen geweest. Maar uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid bij de merken. Zij zouden fabrieken moeten bezoeken en arbeidsomstandigheden controleren. Totdat zij hun kaarten op tafel leggen om te kijken wat er mis gaat, kan de mode-industrie niet veranderen.”

Wat vind je van ketens als H&M en C&A die organic cotton collecties en campagnes lanceren?
“Dat kan ik alleen maar toejuichen. H&M bereikt duizenden mensen, dus ik zie dat als een positieve ontwikkeling. Of ze het nu doen vanwege publieke druk of om negatieve berichten in de media te overschaduwen, het blijft belangrijk dat ze het doen. Mijn glas is altijd halfvol.”

Foto's: Ann-Sofie Back
69b
Ann-Sofie Back
sixtynineb