Retailjaarprijzen uitgereikt
bezig met laden...
"Uw stem was GOUD waard!" Met deze uitspraak op de website bedankt Ballegooyen Modes zijn klanten, voor het stemmen. De onderneming mag zich een jaar lang de beste winkel van Nederland noemen, nadat het woensdag de publieksprijs won in de categorie 'Beste
zelfstandige winkel'.
Het enthousiasme van Ballegooyen Modes valt te begrijpen. De prijs werd ruim tien jaar geleden in het leven geroepen om het imago van de retail te bevorderen en innovatief denken onder winkeliers te stimuleren, maar inmiddels geldt de Retail Jaarprijs als de belangrijkste prijs in de detailhandel: De retailjaarprijzen zijn de Oscars in de Nederlandse retail.
Woensdag werden de retailjaarprijzen voor de dertiende keer op rij uitgereikt tijdens het jaarlijkse Retail Gala. Dit jaar was de presentatie in handen van Anita Witzier. De vakjury riep de interieurzaak Rivièra Maison uit tot 'Beste winkelketen' en de vakjuryprijs voor 'Beste zelfstandige winkel' ging naar de Kindercompagnie, een babyspeciaalzaak in Lithoijen die behalve kleding ook kinderkamermeubelen, accessoires en kinderwagens verkoopt. De publieksprijs voor de beste winkelketen ging naar de Hema. Daarmee volgt de Nederlandse retailer Ikea op, de keten die titel al twee jaar achtereenvolgens in de wacht wist te slepen.
Tijdens het gala werden ook nieuwe prijzen uitgereikt. Een van de belangrijkste nieuwe titels was 'De leukste winkel om bij te werken' van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Uit een lijst van 116 aanmeldingen werden een filiaal van Prenatal en een filiaal van Aktiesport genomineerd, maar de hoofdprijs ging uiteindelijk naar De Vries slaapcomfort uit Malden.
Opvallend was dat bij alle genomineerden bleek dat de ondernemers veel aandacht schonken aan de persoonlijke begeleiding en waardering van hun medewerkers en de mogelijkheid boden opleidingen en trainingen te volgen.
Andere winnaars waren de multibrand schoenenwinkel Sooco Footbar uit Enschede, die de Benschop Retaildesignprijs won, en Perry Sport Utrecht dat met de KCH Human Capital Award naar huis ging. Pearle kreeg de Adformatie retailreclameprijs en de Intres Innovatieprijs ging naar beddenspecialist Morgana Franchise.
Als extra nieuws werd tijdens het gala bekend gemaakt dat ING de nieuwe hoofdsponsor wordt van het evenement.