• Home
  • V1
  • Leads
  • Retailprijs voor Hema, de Bijenkorf en Tenue de Nîmes

Retailprijs voor Hema, de Bijenkorf en Tenue de Nîmes

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Drie modebedrijven zijn in de prijzen gevallen tijdens de zestiende editie van de ING Retail Jaarprijs. Hema was bij het publiek het meest geliefd en mag zich een jaar lang ‘Beste winkelketen van Nederland’ noemen. Jeanswinkel Tenue de Nîmes

kreeg van de vakjury de prijs in de categorie ‘Beste innovatie’. De Bijenkorf won de Beste Bricks & Clicks Retail Jaarprijs, voor hun on- en offline strategie.

Met een gemiddeld rapportcijfer van een 7,5 werd warenhuisketen Hema door het Nederlandse publiek verkozen tot de beste winkelketen van het jaar. Consumenten zijn vooral te spreken over de prijs-kwaliteitverhouding. Dit onderdeel kreeg van de stemmers een 7,9. Het ‘slechtst’ scoorde Hema op ‘deskundig personeel’ met een 7,2.

De Bijenkorf toont volgens de vakjury van de Stichting Retail Jaarprijs, een goed onderbouwde en doordachte visie. Voor Nederlandse maatstaven althans. De Bijenkorf won de prijs voor beste ‘bricks en clicks’, want het modebedrijf weegt de verhouding van beleving in de winkel goed af tegen het functionele karakter van haar online omgeving. Kanttekening van de jury: “De Bijenkorf dient er wel voor te zorgen dat ze geen achterstand oploopt ten aanzien van de internationale standaard. Zeker nu modebedrijven sterk online in opmars zijn, moet het goed waken over de toegevoegde waarde van haar merkenpropositie.”

Pieter Heij, manager e-commerce bij de Bijenkorf: “Het winnen van de juryprijs voelt erg goed. Het afgelopen jaar lag de focus op het uitbreiden en optimaliseren van ons online assortiment. Maar we blijven nu niet stil zitten en werken continu verder aan  vernieuwing van de webshop. Op korte termijn starten wij bijvoorbeeld met het aanbieden van producten op Facebook.”

De Amsterdamse jeanswinkel Tenue de Nîmes is volgens de jury – met onder andere Barbara van Kolfschoten, algemeen directeur van Witteveen Mode, Mark Meijer, directeur sales & marketing bij Cool Cat en Peter van Tilburg, directeur en eigenaar van weidewinkel Van Tilburg Mode & Sport – het innovatiefst. Het jurycommentaar luidde: “Tenue de Nîmes doorkruist de traditionele paden in de modedetailhandel. Geen uitverkoop in de winkel, geen overbodige collectiewisselingen en geen prijscommunicatie. Tenue de Nîmes weet nieuwe media op een uiterst innovatieve manier te verenigen met traditionele media en real life experiences. Tenue de Nîmes is heaven voor jeansbelievers van over de hele wereld, van Amsterdam tot Tokio en van New York tot Parijs.”

Tenue de Nîmes was ook genomineerd in de categorie Vakjuryprijs Beste Zelfstandige Winkel 2011, maar met die prijs ging Tielemans Keukens naar huis. Boekhandel Van de Ven uit Soest won de publieksprijs voor Beste Zelfstandige Winkel. De Vakjury kende de prijs voor de Beste Winkelketen toe aan Primera. Volgens de jury is Primera een voorbeeld van een succesvolle winkelketen die tegen de stroom in groeit en op uiterst slimme wijze voorziet in de alledaagse behoeften van de Nederlandse consument.

Vakjuryvoorzitter Henk Gianotten, directeur van onderzoeksbureau Panteia: “Het aantal inschrijvingen in de categorie winkelketens was lager dan voorgaande jaren. Hieruit blijkt dat winkelketens nog steeds kampen met lastige tijden en dat het moeilijker voor ze is om aan alle eisen van de prijs te voldoen.”

De Bijenkorf
Hema
ING Retail Jaarprijs
Retail Jaarprijs
Tenue de Nimes