• Home
  • V1
  • Leads
  • Richemont's Rupert met verlof

Richemont's Rupert met verlof

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Johann Rupert, de voorzitter en CEO van 's werelds tweede grootste luxeconcern, Compagnie Financière Richemont, neemt een jaar lang verlof. Dit nieuws onthulde hij op het moment dat Richemont de jaarcijfers voor 2012 publiceerde. Het bedrijf

realiseerde het afgelopen boekjaar een nettowinststijging van 30,2 procent naar 2,01 miljard euro.

In
een conference call met analisten benadrukte Rupert dat zijn tijdelijke vertrek niets te maken had met zijn gezondheid - hij werd vorig jaar aan zijn hart geopereerd - en dat hij alleen tijd wilde om andere dingen te doen. "Hoeveel mensen hebben al 25 jaar dezelfde baan? Na een tijdje wil je gewoon een beetje vrije tijd," aldus Rupert. "Ik ben gelukkig, ontspannen. Het goede nieuws is dat de aandelen vandaag zijn gestegen - mensen zijn opgelucht dat ik weg ga." Richemont besloot op basis van de gunstige jaarcijfers en om het 25-jarig bestaan van het bedrijf te vieren, een dividend van 1 Zwitserse franc per aandeel uit te keren. Aandelen in het bedrijf stegen, ondanks de aankondiging, met 7,6 procent.

In de tussentijd zal Yves-André Istel, de vice-voorzitter, het raad van bestuur leiden, terwijl Bernard Fornas en Richard Lepeu als mede-CEO's zullen fungeren.

De omzet steeg in 2012 met 14,5 procent naar 10,5 miljard euro. Alle regio's, op Japan na, beleefden tweecijferige groei.

De sieraden- en horlogemerken Cartier, Van Cleef & Arpels en Jaeger-LeCoultre presteerden het beste, met een gemiddelde winststijging van het segment van 20 procent en 13 procent omzetgroei.

De mode- en accessoiredivisie, met de luxe webshop Net-a-porter en merken als Chloé en Azzedine Alaia, realiseerde minder forse groei. Richemont weet de vertraging aan de 'uitdagende' omstandigheden in diverse markten waar het bedrijf het meest actief is. De divisie groeide met minder dan 10 procent, terwijl de operationele winst, met 23 miljoen euro, beduidend minder was dan in 2011.

Per regio, groeiden Noord- en Zuid-Amerika het hardst. De omzet steeg er met 18 procent. In Europa steeg de omzet met 17 procent, voornamelijk dankzij buitenlandse toeristen. Volgens Richemont's financiële topman Gary Saage wordt ruim 50 procent van de retailomzet in Europa gegenereerd door mensen die niet in Europa woonachtig zijn.

De hoge winststijging van 30,2 procent had volgens Richemont vooral te maken met de kracht van de Zwitserse franc in het voorafgaande fiscale jaar. De operationele winst steeg met 18 procent.

Het ongunstige economische klimaat had vorig jaar ook gevolgen voor nieuwe winkelopeningen. Saage bekende dat er vorig jaar 66 nieuwe winkels werden geopend, terwijl er 100 in de planning stonden. Dit had deels met externe factoren en deels met een aangepaste strategie te maken, aldus Saage. "In mode, accessoires en bij Montblanc, werd er minder omzet gedraaid dan we hadden gehoopt en dus werd het management conservatiever," zei hij tijdens de conference call. Dit jaar staan nog 50 winkelopeningen in het verschiet.
Johann Rupert
Richemont