• Home
  • V1
  • Leads
  • Rinascimento start klantvriendelijk webshop-concept

Rinascimento start klantvriendelijk webshop-concept

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Het Italiaanse Rinascimento is een nieuw soort webshop gestart die de circa 450 retailklanten van het merk in Nederland geen cent omzet hoeft te kosten. De webshop biedt consumenten het gemak van online shopping en detaillisten de

mogelijkheid bestaande klanten méér te verkopen. Het systeem is vorig jaar in Italië geintroduceerd, maar omdat daar nog relatief weinig gewebwinkeld wordt, start eind januari een pilot met 25 winkels in Nederland. Rinascimento hoopt dat uiteindelijk alle detaillisten die het merk verkopen ook de webshop zullen gaan gebruiken.

Online

shoppen heeft de afgelopen drie jaar een enorme vlucht genomen en het aantal merkwinkels op internet groeit mee. Van Mexx, Esprit en s.Oliver, 'verticalen' als H&M en Mango tot designer labels als Stella McCartney en Giorgio Armani, stuk voor stuk hebben zij eigen webshops geopend. En bij iedere nieuwe merkwinkel op internet rijst de vraag: maken uw retailklanten geen bezwaar? Het webshopconcept van Rinanscimento moet detaillisten juist meer omzet opleveren, "en" zegt Irving van Bueren die Rinascimento in Nederland vertegenwoordigt, "het zal hen ook inzicht verschaffen over welke producten nog meer goed zouden kunnen lopen in hun zaak."

Cruciaal is dat de webshop van Rinascimento alleen toegankelijk is voor klanten van detaillisten die het merk verkopen. De consument krijgt een klantenkaart en code waarmee zij zich kan aanmelden op de webshop. De code is tevens verbonden aan de retailer die de klantenkaart heeft verstrekt. Met de kaart kan online gewinkeld worden. Bestellingen worden echter niet online betaald en thuisbezorgd zoals bij reguliere webshops het geval is, maar opgehaald en betaald in de winkel. Als een artikel in de winkel niet op voorraad is kan de detaillist het bij Rinascimento opvragen waarna het zo snel mogelijk naar de winkel wordt gestuurd. De detaillist moet dan alleen nog de klant informeren wanneer de bestelling is gearriveerd.

Detaillisten kunnen zo kosteloos een webshop openen. Winkeliers met een eigen website kunnen via een banner naar de webshop van Rinascimento verwijzen. Met dit webshopconcept kan iedere detaillist, ongeacht het aantal vierkante meters winkelvloer, toch de totale collectie aanbieden. Gemiddeld wordt bij verkooppunten van Rinascimento namelijk slechts 15 à 30 procent van de totale collectie verkocht. Het aanbod is met circa 1200 stijlen per seizoen te groot voor één winkel. Rinascimento wordt sinds 2001 in Nederland verkocht. Het voorraadmerk brengt 200 nieuwe items per week en verkoopt ongeveer 5 miljoen kledingstukken per jaar. Rinascimento is in 90 landen actief.

Rinascimento