Roberto Botticelli bindt strijd aan met kopieën
bezig met laden...
Terwijl hij de schoenen in zijn handen houdt, probeert hij de verschillen aan te wijzen tussen de kopie en de echte schoen. Dat verschil zit vooral in het materiaal dat gebruikt is -minder mooi leer en plastic- en in technische aspecten: de nepschoen is minder netjes afgewerkt en minder stevig dan de echte.
Het bedrijf verwacht dat de kopieën een directe schadepost van 800.000 euro opleveren. Voor het merk Roberto Botticelli is dat niet eens het ergste, zo zegt de eigenaar: “Het is schadelijk voor ons merk. Alleen al omdat mensen die deze nepschoenen kopen zullen denken dat onze kwaliteit zo slecht is.”
Reden te meer om de kopieën aan te pakken: “De Nederlandse politie doet er helaas weinig aan,” stelt Roberto Botticelli. “Dus nu gaan we proberen zelf actie te ondernemen.” Het eerste dat het bedrijf heeft gedaan, is het inschakelen van een onderzoeksbureau, dat gaat uitzoeken hoe de schoenen in Nederland worden gedistribueerd. Een jurist zal vervolgens de zaken die de kopieën verkopen voor de rechter brengen.
Voor consumenten wil Roberto Botticelli duidelijkheid scheppen door alle winkels die alleen de echte Botticelli’s verkopen bekend te maken als ‘officiële dealer’ met behulp van een sticker of logo op zijn etalage, deur of toonbank. Voor de oude collectie komt een outletwinkel, zodra daar een geschikte locatie voor is gevonden.