Rocket Internet zet met Global Fashion Group in op wereldwijde markt
bezig met laden...
Tot een aantal jaar geleden moesten modebewuste Filippijnen hun online aankopen halen bij Amazon, Net-a-Porter en Shopbop of via Multiply voor handgemaakte items bij onafhankelijke ontwerpers. Maar niet iedere Filippijn was in het bezit van een creditcard en ook de verzendkosten uit de Verenigde Staten waren hoog. Met een doelgroep van 35 miljoen online Filippijnen kon het niemand ontgaan dat er een gat in de e-commercemarkt lag. In 2012 werd het eerste e-commercebedrijf in de Filippijnen opgericht, genaamd Zalora. De webshop heeft zich snel uitgebreid als een van de grootste e-commercespelers op de Aziatische markt. Zalora verkoopt inmiddels meer dan 13.000 mode- en beautyproducten van meer
Zalora is opgericht door het Duitse internet-investeringsbedrijf Rocket Internet. Het is de belangrijkste ‘broedplaats’ voor internet start-ups in Duitsland, opgericht door de Duitse ondernemerbroers Oliver, Marc en Alexander Samwer in 2007. Inmiddels heeft Rocket Internet al meer dan 50 ondernemingen op weg geholpen, waaronder het Duitse Zalando, die inmiddels de grootste positie in de Europese e-commerce heeft. De Samwer broers zijn groot geworden met hun ‘kopieergedrag’ (zo schrijven critici), waarmee ze succesvolle internetsuccessen uit de Verenigde Staten in no time omzetten in een Europese variant. Voorbeeld: de broers Alexander, Marc en Oliver bouwden in een maand tijd Alando, de Duitse tegenhanger van Ebay en deze verkochten ze drie maanden later aan Ebay zelf voor 43 miljoen.
Het succes en de uitbreiding van Zalora is te danken aan grote investeringen die Rocket Internet realiseerde. Samen met Acces Industries van de Amerikaanse zakenman Lev Blatvatnik en Scopia Capital Management uit New York haalde Rocket Internet in 2013 een investering op van 112 miljoen dollar (82,2 miljoen euro), waarmee de positie van Zalando’s Aziatische zusje Zalora versterkt kon worden. Inmiddels is Zalora in heel Azië actief; van Singapore, Indonesië en Maleisië tot Thailand, Vietnam, Hongkong en Brunei. Tevens zet de webshop voet aan de grond in Zuidoost-Azië en Australië (die laatste heeft een aparte webshop die The Iconic heet).
Rocket Internet focust op niet-Amerikaanse markt
Het past in de strategie van Rocket Internet om te investeren in een Aziatische webshop als Zalora. Het bedrijf richt zich op landen waar Amerikaanse concurrenten nog niet aanwezig zijn, mogelijk om bedrijven als Zalora, klaar als potentiële overnamekandidaat in de toekomst. De investeringen van Rocket Internet focussen zich steeds meer op de Aziatische, Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse markten, met als focus landen als Nigeria, Rusland en Brazilië. Juist op deze markten ontbreekt de concurrentie van grote winkelketens, zowel fysiek als online. Met overvolle markten en verkeerschaos in deze landen, is winkelen vaak een drama en met opkomend internet zou e-commerce een aantrekkelijke oplossing zijn. Naarmate webwinkels groter worden, bouwt de Duitse investeerder zijn belang steeds verder af.
Kinnevik en Rocket Internet creëren Global Fashion Group
"De volgende stap in onze reis is om 's werelds grootste internetplatform te bouwen buiten de Verenigde Staten en China", zegt CEO Oliver Samwer. Om de positie van Rocket Internet te versterken, heeft het Duitse bedrijf onlangs samen met de Zweedse investeringsmaatschappij Kinnevik een wereldwijd e-commerce modeplatform opgericht, genaamd de Global Fashion Group. In de afgelopen jaren heeft de investeringsmaatschappij Kinnevik samen met de Russische miljardair Len Blavatnik honderden miljoenen euro’s in het investeringsbedrijf van de Samwer-broers gestoken, dat in 2007 werd opgericht. In de Global Fashion Group worden vijf online modebedrijven ondergebracht; Dafiti (Zuid-Amerika), Jabong (India), Lamoda (Rusland & CIS), Namshi (Midden-Oosten) en Zalora (Zuidoost-Azië en Australië). Door de lancering wordt de Global Fashion Group meteen een van de grootste e-commerce platformen ter wereld. Het nieuwe mode e-commerce platform vertegenwoordigt 23 landen op 5 continenten en heeft een waarde van 2,7 miljard euro. Lorenzo Grabau, CEO van Kinnevik zegt: “De creatie van Global Fashion Group brengt vijf krachtige digitale merken samen. Door te opereren als een groep, zullen Dafiti, Jabong, LAmoda, Namshi en Zalora nog succesvoller zijn in hun leidinggevende posities in hun eigen markten.”
“Global Fashion Group zal gefocust zijn op het veroveren van groeimogelijkheden voor fashion e-commerce in opkomende markten”, licht Samwer toe. De groep zal een consumentenmarkt van 2,5 miljard mensen gaan bedienen die steeds meer online zijn en steeds meer online kopen. Met de samenvoeging van vijf grote spelers wordt de aandacht gericht op een wereldwijde markt, waar ook ruimte is voor lokale niches. De groep wil een breed assortiment van meest toonaangevende internationale merken aanbieden, maar daarnaast ook speciale merken voor specifieke etnische markten selecteren, zoals in India, Indonesië en het Midden-Oosten. Verder richt Global Fashion Group zich ook op de ontwikkeling van mobiele toepassingen in haar wereldwijde markten.
“De beursgang is een logische stap voor Rocket Internet”
Het succes van Rocket Internet werd bevestigd met het nieuws dat het Duitse bedrijf binnenkort naar de beurs in Frankfurt zal gaan. De geruchten gingen al langer, maar zijn onlangs bevestigd door Kinnevik. “De beursgang is een logische volgende stap in de ontwikkeling van Rocket Internet. Het bedrijf laat een steeds sterkere basis zien om de internationale groeistrategie te ondersteunen”, zegt Grabau. Met de beursgang hoopt Rocket Internet 750 miljoen euro op te halen. CEO Olivier Samwer: “Wij geloven dat internet een transformerende rol zal spelen in het leven van mensen, overal ter wereld. Vooral in opkomende markten."
Onlangs kondigde Zalando (eveneens opgezet door Rocket Internet) aan dat het ook dit jaar naar de beurs gaat.