Roep om vaste uitverkoopperiodes
bezig met laden...
Waarom
“Als agent en distributeur denken we mee met ondernemers. We leveren nieuwe collecties bijvoorbeeld op het moment dat het meteen de winkel in kan. Tegen de sale blijven winkeliers aanhikken. De periode waarin collecties voor de advies verkoopprijs in de winkel hangen, wordt steeds korter. Ook door weersomstandigheden, nu het in maart nog koud is, schieten winkeliers in de stress. Als detaillisten allemaal op 1 juli en 1 januari starten met de uitverkoop, hebben ze in ieder geval een half jaar de tijd om hun collecties te verkopen.”
Hoe gaan jullie bereiken dat ondernemers zich aansluiten?
“We hebben een e-mail gestuurd naar onze 450 klanten en een Facebookpagina geopend. Ongelooflijk wat een reacties van ondernemers. Na een uur hadden we al veertig likes. We hopen op een sneeuwbaleffect. Het is aan de ondernemers zelf om mee te doen en hun winkelstraat of –centrum aan te sporen ook te wachten met afprijzen.”
Voor wie is de actie bedoeld?
“Voor heel Nederland, voor fysieke winkels en voor webshops. Onze ervaring is dat online winkels zich al goed houden aan de afspraken over afprijzingen. Ik hoop dat ondernemers zich gesteund voelen door het plan en dat ze zien dat het haalbaar is om de uitverkoop te reguleren, als iedereen mee doet.”
Ben je een voorstander van het herinvoeren van de Uitverkopenwet die in 1984 werd afgeschaft?
“Persoonlijk ben ik wel voor de Uitverkopenwet. Maar de wet komt nooit meer terug, want de overheid wil het niet en brancheorganisaties doen ook niet mee. Zij laten zich leiden door grootwinkelbedrijven die het hele seizoen door acties hebben. We hebben door drie verschillende Hbo-studenten onderzoek laten doen naar de uitverkoop. Brancheorganisaties zeggen: ‘Het is nu eenmaal zo dat er altijd uitverkoop is’.
Ik geloof ook dat het werkt als ondernemers zelf het initiatief nemen om de uitverkoop te reguleren. Tuurlijk, er zijn altijd winkeliers die zich niet aan de afspraken houden. Als alle andere ondernemers in de straat zich wel aan de saleovereenkomst houden, kunnen zij die ene winkelier er op aan spreken.”
Is het niet een risco dat consumenten gaan wachten tot de uitverkoop?
“Nee, ik denk dat consumenten juist nu wachten, omdat ze denken dat een product elk moment goedkoper kan worden. We moeten honger creëren bij consumenten en ze opvoeden, zodat klanten denken: ‘ik moet dit kledingstuk nu kopen, want straks is het weg’.”