Roermond uitgeroepen tot beste 'Duitse' outletcentrum
bezig met laden...
In het onderzoek werd onderzoek gedaan naar de beste
“Er is geen twijfel over mogelijk dat factory outlets winstgevende centra zijn geworden voor het verkopen van tweedegraads producten, Sweep en retours voor merkfabrikanten,” stelt Ecostra CEO Joachim Will. Volgens het onderzoek blijkt dat outletcentra zeer winstgevend zijn. 59 procent van de respondenten zegt meer geld te verdienen in een outletcentra, terwijl 7 procent aangeeft meer winst te behalen uit winkels in de stad.
Designer Outlet Roermond werd al eerder uitgeroepen tot beste outletcentrum. In 2009 kreeg Roermond de titel voor beste outletcentrum, toen de verkiezing werd georganiseerd door onroerend goedbedrijf CBRE in samenwerking met Ecostra. In 2010 werd Designer Outlet Center Roermond tijdens de Magdus Awards 2010 ook uitgeroepen tot beste outletcentrum van Europa.
Designer Outlet Roermond vooral populair bij Duitsers
Hoewel outletcentrum Roermond in Nederland gevestigd is komen er veel Duitse consumenten op af, vooral uit het naburige Noord-Rijnland-Westfalen. Voor hen is het outletcentrum maar anderhalf uur rijden. Naar schatting komt 65 procent van de klanten uit Duitsland. Vooral de aantrekkelijke openingstijden zijn doorslaggevend; het outletcentrum is 363 dagen per jaar geopend. De Designer Outlet houdt dit jaar rekening met 22 miljoen potentiele klanten uit Duitsland.
De afgelopen jaren kwam er een recordaantal bezoekers naar Designer Outlet Roermond. In 2013 kwamen er maar liefst 4.650.000 bezoekers naar de outlet, tegenover 4.200.000 bezoekers in het jaar daarvoor. De weken rond kerst en Oud & Nieuw zijn traditiegetrouw het drukst; met kerst vorig jaar waren er 136.000 bezoekers en in de week van nieuwjaar kwamen de 126.000 mensen naar het outletcentrum. Directeur Marc Bauwens liet toen weten zo’n 5 miljoen bezoekers te verwachten in 2014.
Designer Outlet Roermond is onderdeel van de Amerikaanse McArthurGlen Group, die outletcentra in heel Europa heeft. Het winkelgebied in Roermond telt 150 winkels met een totaal winkeloppervlak van 32.645 vierkante meter. Er zijn meer dan 200 merken vertegenwoordigd, waaronder Prada, Gucci, Armani, Burberry en Moncler. Daarnaast zijn er ook merken uit lagere segmenten verkrijgbaar, zoals Puma, Reebok, Asics, Nike en Adidas, Guess, Diesel, Superdry en Desigual.
Plannen voor nieuw Nederlands outletcentrum in Amsterdam
Nederland heeft momenteel drie outletcentra. In 2001 werd Bataviastad in Almere geopend, evenals de Designer Outlet in Roermond. In 2006 opende factory outlet centrum Rosada in Rozendaal. In 2017 wordt naar verwachting de nieuwe outlet in Halfweg (Amsterdam) geopend. De factory outlet center zal ruimte hebben voor 115 winkels.
Het concept factory outlet centre is overgewaaid uit de Verenigde Staten. Een outletcentrum moet ten minste 5000 vierkante meter winkeloppervlakte hebben, verdeeld over minimaals 20 winkels. Het belangrijkste kenmerk is dat merkwinkels zonder tussenkomst van groot- en detailhandel hun waar kunnen verkopen aan de klant. Koopwaar moet ten minste 25 procent lager worden aangeboden dan de conventionele verkoopprijs van een fusie van een aantal winkels.