• Home
  • V1
  • Leads
  • Rookworstshirt blikvanger Moam x Hema

Rookworstshirt blikvanger Moam x Hema

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Eind september ligt de 20-delige collectie van Moam voor Hema pas in de winkel, maar nu zijn als teaser al foto's gepubliceerd van de blikvanger van de lijn: een T-shirt met rookworsten. 'Om tot de perfecte basiscollectie te komen, hebben we twee weken lang honderden consumenten geïnterviewd,'

schrijft initiatiefnemer van Moam Martijn Nekoui op de website van tijdschrift Linda. Op die vragen kwamen tientallen verschillende antwoorden. Alleen de vraag 'Wat schiet je meteen te binnen als je aan Hema denkt?' gaf iedereen hetzelfde antwoord: De rookworst, natuurlijk.

Wie Hema zegt, zegt rookworst

Resultaat is een wit T-shirt met een print van rookworsten. Het shirt is in beperkte oplage van duizend geproduceerd. Volgens Nekoui zijn dat ongeveer vijf shirts per Hema-winkel. De Moam voor Hema collectie bevat naast kleding ook accessoires, theedoeken en een opschrijfboekje. Moam-coach Georgette Koning schrijft erover op haar blog: 'De ene helft van de pagina’s is blanco de andere helft heeft lijntjes. Handig!' Nekoui: "De ontwerpers en ik misten een boekje waarin je zowel kan schrijven als schetsen, vandaar."

De kledingcollectie bestaat uit verschillende items zoals een verlengend colbert met bijpassende pantalon, een blouse en little black dress, een klassieke kokerrok, gebreid vest en een top. Voor mannen is er een gebreide, wollen trui en een overhemd. Daarnaast zijn er uniseks items zoals een bomberjack en een sweater. Volgens Hema zijn de gebruikte stoffen 'rijker' dan die in het reguliere assortiment.

Het ontwerpteam van Moam voor Hema bestaat uit Dewi Bekker, Sanne Faber, Julie de Ruijter en Tess van Zalinge. Martijn Nekoui bracht de ontwerpers bij elkaar en vroeg een team coaches (onder wie ook stylist Frans Akoné, Mariette Hoitink van HTNK, ontwerpers Frans Molenaar en Claes Iversen, Supertrash-eigenaar Olcay Gulsen en Jildou van der Bijl en Iebele van der Meulen van Linda Magazine) om hen te begeleiden.

Moam voor Hema is het eerste commerciële project van het ontwerperscollectief. In september vorig jaar werd een eerste collectie gepresenteerd onder de naam Moam Collective. Volgens de initiatiefnemer zijn de designers in het collectief uitgekozen op elkaar aansluitende specialismen. "Samen vormen ze een super-designer," zegt hij.

De eerste collectie werd ontwikkeld in co-creatie met 25 modegrootheden. Nederlandse ontwerpers als Claes Iversen, Sjaak Hullekes, Dieter de Cock en Frans Molenaar fungeerden als coach. “Het was een heel democratisch proces, van handen in de lucht steken om te stemmen voor een rits of knopen."

Ook vorig jaar werd ver vóór de catwalkpresentatie een campagnebeeld naar buiten gebracht van een bijna naakte Doutzen Kroes met een wollen sjaal uit de collectie, gefotografeerd door Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin.

De complete Moam voor Hema collectie is vanaf 29 september in de winkel. Die dag is ook een presentatie in de Hema aan de Nieuwendijk in Amsterdam.

Hema
MOAM