• Home
  • V1
  • Leads
  • RTL4 komt met kleding

RTL4 komt met kleding

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

RTL4 heeft enkele licenties afgegeven voor het maken van kleding onder de naam van televisieprogramma’s van de zender. Sinds 23 oktober zijn kledingstukken die zijn gebaseerd op outfits uit televisieprogramma’s online te koop via SeenOnScreen.nl.

De eerste programma’s waarop de collecties zijn gebaseerd zijn Voetbalvrouwen, Ik hou van Holland en RTL GP. De producten uit de webshop zijn speciaal samengesteld en gemaakt door SeenOnScreen.nl.

“De kleding die wij maken is geïnspireerd op een van de drie RTL-programma’s,” vertelt Managing Director Marianne Baars van SeenOnScreen.nl. “De kleding van de drie lijnen is gelabeld met de afkorting SOS en het programma waarbij het hoort en lift zo mee op de populariteit van de merken van de televisieprogramma’s.” Zo is er een ‘smuggie’ van Ik hou van Holland, een deken waar je je handen door kunt steken. “Een echt Hollands item.” Voor het kledingmerk van Voetbalvrouwen is gekeken naar de karakters en hun stijl. “Maar het is niet zo dat bepaalde kledingstukken horen bij een bepaald persoon.” Speciaal voor mannen biedt de webshop een stoere collectie voor racefreaks van RTL GP. Het is echter niet zo dat de kleding ook echt in de televisieprogramma’s te bewonderen is geweest. In de toekomst wil SeenOnScreen.nl kijken of het mogelijk is de kleding vóór de opnames van programma’s te produceren, zodat die ook echt in de RTL-programma’s te zien is. “Dit keer kwam het plan pas na de opnames,” zegt Baars. Het idee voor SeenOn Screen.nl is ontstaan doordat oprichters Sabine Hulsman en Marianne Baars ‘bij toeval’ in gesprek raakten met RTL4. Hulsman komt uit de merchandising, Baars uit de internetbranche. Baars: “Zij vroegen ons of wij het interessant zouden vinden merchandising te ontwikkelen voor bepaalde programma’s.” Zo gezegd, zo gedaan.

Een associatie met Asos, het Engelse AsSeenOnScreen.com, waar consumenten kleding kunnen kopen die is geïnspireerd op de kleding van de sterren, is natuurlijk snel gemaakt. Al is het alleen al vanwege de naam. Maar volgens Baars is de formule van SOS anders en is er geen enkele connectie of verband met de Engelse site.
Heleen Schouwenaar van het Nederlandse Welikefashion.com, waarop men terecht kan voor advies en waar men eveneens de ‘kleding van de sterren’ kan aanschaffen, is verbaasd over de nieuwe site, maar vindt het geen bedreiging. “Omdat ze zelf de productie doen, vind ik het origineel. De collectie is gelukkig geen concurrentie.”

Ook heeft SOS iets weg van het ‘Tv-à-porter’-concept, dat kledinglabel Steps enkele jaren geleden begon samen met Net5. Tv-à-porter Collections by Steps zijn collecties die op maat ontwikkeld zijn voor en te zien zijn in verschillende televisieprogramma’s en worden gedragen door tv-persoonlijkheden. Na uitzending zijn de outfits vervolgens te koop in de Steps-winkels en sinds kort ook via de Steps webshop.

“Groot verschil met ons label is dat SOS een soort look-a-like outfits toont - zoals bladen ook vaak doen,” zegt Petra van der Vooren, die verantwoordelijk is voor Marketing en PR Coltex Retail Group, waaronder Steps valt. “De specifieke items van het betreffende label zijn, zoals ik het concept van SOS begrijp, dus niet speciaal ontworpen voor en gedragen door die celebrity maar achteraf nagemaakt.”

Vooralsnog zijn de collecties van SOS alleen te koop op internet en zullen ze niet in fysieke winkels te verkrijgen zijn. Baars: “Maar zeg nooit nooit.” Voor uitbreiding zijn al wel plannen. Baars: “De lancering van SeenOnScreen.nl betekent voor ons het begin van een veel groter concept. Op dit moment zijn we al druk bezig met de volgende collecties, gebaseerd op andere entertainment formats. Verder gaan we onze collecties ook uitbreiden met baby- en kinderlijnen, Dvd’s, games , wellness- producten en nog veel meer.” Ook wordt bekeken of er in het buitenland interesse voor het format is.

Asos
Coltex
seenonscreen.nl
Steps
we like fashion