• Home
  • V1
  • Leads
  • Russische lingeriemarkt in de lift

Russische lingeriemarkt in de lift

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De lingeriemarkt groeit in Rusland harder dan in Europa. Volgens een rapport van het Fashion Consulting Group, bedroeg die markt in 2011 ruim 4 miljard euro. Het merendeel van de Russische markt - ruim 50 procent - bestaat uit het lage segment



Volgens
Anna Lebsak-Kleimans, managing director bij Fashion Consulting Group, groeit het single-brand format vooral harder sinds het aandeel van mainstream retail is afgenomen. "In het midden segment zijn het single en multi-brand format gelijkwaardig," aldus Lebsak-Kleimans, " maar gezien de tendens in deze markt zal die gelijkwaardigheid binnenkort plaats maken voor single-brand winkels, vooral gezien de snelle groei van dit format."

Tijdens een bijeenkomst van industrie-experts die plaatsvond op de Collection Premiere Moscow (CPM) beurs, bleek dat het laag- en middensegment in Rusland harder groeien dan het luxesegment. Het totaal aantal verkooppunten in de regio loopt op, en is groter dan in de grote steden, hoewel in andere landen het aanbod geconcentreerd is op de grote steden waar meer vraag is naar lingerie.

Volgens de deelnemers van de bijeenkomst is de ontwikkeling van het shapewear en modieuze ondergoedsegment een van de prioriteiten van de lingerie-industrie. Uit een mondiaal onderzoek verricht door Lycra is gebleken dat ruim de helft van alle ondervraagde Russen ontevreden is met haar figuur, en ruim 90 procent van hen corrigerend ondergoed zou kopen.

"We constateren een nieuwe trend, waarbij vrouwen die hun figuur niet perse drastisch hoeven aan te passen toch kiezen voor corrigerend ondergoed omdat het hen zelfvertrouwen geeft," zegt Arno Ruffin, hoofd van lingerie bij Invista s.a.r.l.

Volgens Sergey Kusonsky, vice-voorzitter van het bestuur van Milavitsa, is de shapewear markt inderdaad aan het groeien. "Tegen het einde van 2012 zullen we body shapewear in een modelijn produceren, en niet alleen in een klassieke collectie. Dat wil zeggen dat kleur en diverse nieuwe ontwerpen aan het aanbod zullen worden toegevoegd," aldus Kusonsky. "Zien we een toekomst in corrigerende, modieuze lingerie? Ja en nee. We zijn een beetje huiverig voor de prijsstijgingen die plaatsvinden als het om meer modieuze exemplaren gaat."

Giulio D'Erme, managing director van Triumph International OOO, denkt dat het fenomeen corrigerende lingerie wellicht een heel eigen segment zou kunnen vormen. "Eén functie is niet genoeg om een stabiel segment in stand te houden, het is vooral een trend, en het is onzeker of het een toekomst heeft. Maar als elementen van mode en comfort samensmelten, en producten 'voor een speciale gelegenheid' alledaagse producten worden, komt een duurzaam marktsegment tot stand," aldus D'Erme.

Experts geloven dat de harde groei van de Russische lingeriemarkt het aantrekkelijk maakt voor buitenlandse bedrijven. Dit stimuleert op zijn beurt competitie in alle segmenten van de industrie. Tegenwoordig is het moeilijk om de Russische markt aan te boren en gezien de kracht van de deze markt is het ontstaan van problemen op het gebied van logistiek en communicatie onvermijdelijk.

"Westerse bedrijven analyseren de Russische markt op basis van zijn omvang, maar als wij zeggen dat het middensegment in de lift zit, bedoelen we daarmee dat consumenten de rommelmarkten inruilen voor standaard retail. Dat geeft de indruk dat deze markt hard groeit. En voor sommige merken is dit ook daadwerkelijk het geval," zegt Kusonsky. "Het marktaandeel groeit inderdaad dankzij de ontwikkeling van standaard retail."

Volgens een onderzoek naar de huidige stand van zaken in de Russische markt, verricht door ITMM (International Textilmarketing und Management GmbH), bedroeg de export naar Rusland van lingerie en korsetten, en ook badmode, beenmode en lokale mode vanuit oudere EU landen, 71 miljoen euro in het eerste kwartaal 2012, een stijging van 7 procent. Uit een onderzoek van het CPM blijkt dat de nieuwe divisie Body&Beach erg populair was onder bezoekers. Veel deelnemers hielden er een groot aantal nieuwe contacten op na.

Collection Premiere Moscow is een vooraanstaande modebeurs in Oost Europa en vindt twee keer per jaar plaats in de Russische hoofdstad.
Collection Premiere Moscow
CPM
Rusland
Russische lingeriemarkt