Saint Basics heeft twee nieuwe kanalen aangeboord

Je kop boven het maaiveld uitsteken is in het persoonlijke leven al lastig, laat staan in het zakenleven. Toch zijn er ondernemers die de stap durven zetten. In de rubriek ‘Mijn Niche’ aandacht voor deze durfals. Deel 7: Saint Basics, een duurzaam

ondermodelabel. FashionUnited spreekt met oprichter en directeur Eugene Randag.

WatSaint Basics heeft twee nieuwe kanalen aangeboord is het verhaal achter Saint Basics?
“Het initiatief komt van Peter van Akkeren en mijzelf. Mijn achtergrond is retail, de modemarkt ken ik van haver tot gort, en ik wilde altijd iets voor mezelf beginnen. Wat we wilden realiseren: goede basics voor mannen van topkwaliteit. Dat lijkt eenvoudig, maar is moelijk. Een T-shirt bijvoorbeeld, dat niet te kort is, zodat hij niet vier of vijf keer per dag bij opstaan uit je broek glipt. Daarbij wilden we duurzaam ondernemen: onze producten zijn vrij van kinderarbeid, oneerlijke handel en pesticiden. Het biokatoen wordt verbouwd in India, de producten worden vervaardigd in Bangladesh. Een percentage van de omzet wordt teruggegeven aan ontwikkelingsprojecten.”

Hoe gaat het, drie jaar na oprichting?
“In plaats van een grote som geld in de marketing te hebben gestopt, hebben we geïnvesteerd in processen van produceren en stylisten. Met alleen onze eigen webshop, moesten we het hebben van mond-tot-mondreclame, het sneeuwbaleffect. Nu hebben we twee nieuwe kanalen aangeboord. We verkopen via affiliate websites als Boxers.nl en Orangebag.nl, en het retailkanaal. Brandmission, een eco-winkel in Haarlem, heeft Saint Basics in het assortiment opgenomen. Saint was ook even verkrijgbaar via de Bijenkorf webshop, maar zij brachten ons verhaal niet goed genoeg naar voren waardoor we verloren gingen in het aanbod.”

Wat is het moeilijkst van een specialisme?
“De uitdaging zit ‘m in de omzet aanjagen. We hebben een goed product, goed verhaal, nu moeten we de slag maken van klein bedrijf, naar middelgroot, tot groot. We zoeken iemand voor sales. De rest is voor elkaar. Het maakt niet uit of ik een order plaats van 10.000 of 100.000 stuks. Wat verder moeilijk is in de tijd van e-commerce versus fysieke winkels, is een gelijke prijs handhaven; en dat geldt denk ik niet alleen voor ons.”

Bij een H&M en C&A kun je tegenwoordig producten van biologisch katoen kopen. Is men nog niet duurzaamheidsmoe?
“Het containerbegrip, die vraag krijg ik vaker. Ik denk dat ieder voor zich kan bepalen of duurzaamheid een (verkoop)truc is of het in de genen zit. Ook denk ik dat duurzaam niet meer weg te denken is. Ieder zelfrespesterend bedrijf doet eraan. En wie het niet doet, zal het contact met de consument binnen vier à vijf jaar verliezen.

Hoe zit het dan met concurrentie?
“Ik ben niet bang voor concurrenten. Zelfs onze eigen Hema waar ik een leidinggevende positie had, heeft duurzame ondermode, maar van een andere kwaliteit. De bekende ondergoedmerken verkopen nog steeds producten waar kinderarbeid aan te pas is gekomen. Ik zou wel eens met hen om de tafel willen zitten voor een samenwerkingslijn met duurzame insteek. Dan kunnen wij meeliften op hun marketingmachines.”

In 2011 is Saint Baics verkozen tot het vierde ‘Duurzaamste Merk van Nederland’ en heeft het label 5 sterren gekregen (de hoogst mogelijke score) in de nieuwe kledingchecker van Goedewaar.nl. Wat zijn hoogtepunten tot nu toe?
“Dat we het als kleine organisatie hebben volgehouden en het succes van de dameslijn.”

Wat staat er nu op het programma?
“Wat mij als ondernemer drijft is dat er één keer een haakje zal komen dat je van niets tot iets maakt. Daar geloof ik in. Onze uitbreidingsplannen zijn een kinderlijn op de markt brengen, het huidige productaanbod uitbreiden met slips en singlets en meer kleuren introduceren. Dat hangt echter af van verdere groei want het gaat puur om investeringen. Eigen winkels zijn momenteel kortweg een illusie. We denken wel aan internationalisering in Duitsland en Amerika. We zien franchisemogelijkheden.”

Wat is uw tip voor aspirant mode-ondernemers?
“Volg je hart, neem de tijd en focus; laat je niet teveel afleiden van je basis idee. Maak elk business model zo conservatief mogelijk. Ik zeg altijd maar: ‘Deel je winst door twee, vermenigvuldig je kosten met twee en je tijdsfactor met twee. Dan kom je ongeveer in het midden uit.’”

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN