• Home
  • V1
  • Leads
  • 'Salty Dog en Le Chic zijn twee verschillende merken!'

'Salty Dog en Le Chic zijn twee verschillende merken!'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

A-Brands Quality Wear, die de merken Salty Dog, Le Chic en LCee voert, heeft haar klanten dringend opgeroepen om de merken Salty Dog en Le Chic uit elkaar te houden. “Wij hebben geconstateerd dat enkele van onze afnemers achter

of voor het merk Le Chic, het merk Salty Dog gebruiken. Enkele voorbeelden hiervan zijn ‘Salty Dog Le Chic’ en ‘Le Chic by Salty Dog’. Vooral op internet komen we deze ‘merkenverstrengeling’ tegen”, zo staat te lezen in de brief van A-Brands die naar de klanten is gestuurd.

Volgens
de brief staan Salty Dog en Le Chic volledig los van elkaar en hebben ze bovendien een andere eigenaar. In de brief staat verder: “Salty Dog en Le Chic worden onafhankelijk van elkaar aangeboden, hebben een eigen distributie en onderscheiden zich in uitstraling, doelgroep en prijs. Ondanks dat, wordt Le Chic blijkbaar toch door enkele van onze klanten gezien als een lijn van Salty Dog. Dit is niet het geval!”

Verwarring tussen de merken Salty Dog en Le Chic

“Ons eigen merk Le Chic mag niet omschreven worden als ‘de klassieke lijn van Salty Dog’ of woorden van gelijke strekking, want daardoor zou er verwarring omtrent de herkomst van beide merken kunnen ontstaan. Ook in webshops is het niet toegestaan om het merk Le Chic te tonen nadat er een Salty Dog zoekopdracht is gegeven door een klant. Ook in uw merkenindex mag Le Chic niet staan onder Salty Dog.”

Toch is het niet zo vreemd dat er verwarring ontstond over Le Chic en Salty Dog. In 2008 introduceerde A-Brands Quality Wear namelijk zelf het nieuwe label ‘S&D Le Chic’, een merk met schattige jurkjes en communie-achtige kinderkleding, waarbij klanten en media de S&D interpreteerden als de S en D van Salty Dog. Wat ook meespeelde was dat het bedrijf destijds nog de ‘Salty Dog Fashion Group’ heette. Toen de naam snel daarna in A-brands Quality Wear werd veranderd, was het ‘onheil’ al geschied.

“De letters S&D hebben nooit voor Salty Dog gestaan”, verduidelijkt Henri Snoep van A-brands. “Deze letters stonden voor Sons & Daughters. Het bleek echter dat een Duits bedrijf een paar dagen voor ons de naam Sons & Daughters had vastgelegd. Daarna hebben we het gewijzigd in Studs & Diamonds. Verder hebben we er toen niet zoveel meer aan gedaan.”

Snoep geeft toe dat A-brands de situatie te lang op z’n beloop heeft gelaten. “Toen de licentiegever van Salty Dog ons begin dit jaar weer vroeg om iets aan die ‘merkenverstrengeling’ te doen, hebben we het rigoureuzer opgepakt. We hebben de naam en het logo van S&D Le Chic veranderd in alleen Le Chic. Daarnaast hebben we het jongensdeel van Le Chic uitgebreid en ondergebracht in een nieuw label: LCee. De eerste LCee collectie voor de winter van 2013 wordt nu uitgeleverd.”

Snoep benadrukt dat het voor A-brands ook niet wenselijk is dat de twee merken op één hoop gegooid worden. “Salty Dog is een stoer merk, terwijl Le Chic een klassiek merk is. Beiden hebben een totaal andere doelgroep en marktbenadering. Het probleem speelt dan ook niet zozeer bij stenen winkels, maar meer bij webshops. Als ze eenmaal een logo en merkomschrijving geplaatst hebben, dan veranderen ze dat niet meer. Nu we expliciet gevraagd hebben om de logo’s en beschrijvingen aan te passen, geven de meeste webshops daar wel gehoor aan. Bij de grote aanbieders, zoals kleertjes.com is alles gewijzigd. Nu alleen de kleinere webwinkels nog.”

Foto 1: Le Chic
Foto 2: Salty Dog
A-brands
Henri Snoep
Le Chic
Salty Dog