• Home
  • V1
  • Leads
  • Salvatore Ferragamo eert archief met cartoons

Salvatore Ferragamo eert archief met cartoons

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Het Piazza Santa Trinita is omgetoverd tot een kunstatelier. Op het Florentijnse plein, voor de winkel van Salvatore Ferragamo, buigt een groep jongeren zich over witte vellen papier. De wedstrijd: wie de beste graphic novel kan creëren met de schoenen van

Salvatore Ferragamo als inspiratiebron, in acht uur tijd.

De

cartoonisten in spe op het plein in de Toscaanse stad krijgen schoenen uit de collectie van het merk Salvatore Ferragamo tussen 1930 en 2000, ter inspiratie voor hun beeldroman. Professionele illustratoren helpen de ambitieuze kunstenaars - van de Scuola Internazionale di Comics - bij het schilderen en schrijven. Het modehuis wil jonge talenten helpen zich te ontwikkelen door de wedstrijd genaamd ComicsJam. Een ander doel is het historische archief van Salvatore Ferragomo te beschermen en te promoten.

ComicsJam tijdens Pitti in Florence

De competitie met aspirant cartoonisten – georganiseerd tijdens mannenmodebeurs Pitti Uomo – werd in het leven geroepen vanwege de tentoonstelling 'The Amazing Shoemaker'. De expositie vindt plaats in het museum van schoenenmerk Salvatore Ferragamo in Florence. Voor de tentoonstelling toverde illustrator Frank Espinosa het verhaal van Ferragamo's carrière om in een sprookje. Hij schreef en illustreerde een graphic novel waarin hij het verhaal vertelt over Ferragamo's leven en zijn passie voor het maken van schoenen.

Salvatore

Ferragamo werd in 1898 geboren in Bonita. De Italiaan had maar één droom en dat was schoenen maken. Hij verhuisde in 1914 naar de Verenigde Staten en opende een winkel in Hollywood. Uit die tijd stammen de foto's waarin de ontwerper aan de voeten van vrouwen als Sofia Loren en Audrey Hepburn knielt, om pumps aan hun voeten te schuiven. Later ging hij terug naar zijn vaderland en vestigde zich in Florence.

Het museum Salvatore Ferragamo - geopend in 1995 - is opgedragen aan het oeuvre van de ontwerper, van de tijd dat hij terugkeerde naar Italië tot zijn dood in 1960. Zijn handschrift: heldere kleuren. De schoenenschepper is ook de bedenker van de sandalen met sleehak van kurk.

Het schoenenmerk is inmiddels uitgegroeid tot een succesvol modehuis, met meer dan 300 eigen winkels en 268 franchise vestigingen. In het boekjaar 2012 steeg de nettowinst met 30 procent naar 106 miljoen euro. De omzet kwam uit op 1,15 miljard euro. De nieuwste mannenmodecollectie is afgelopen weekend in Milaan getoond. Creatief directeur Massimiliano Giornetti ontwierp mannenmode - van mouwloze shirts tot regenjassen en bomberjacks - in een sportieve stijl.

FLORENCE
Salvatore Ferragamo