• Home
  • V1
  • Leads
  • Sarenza.com: drie miljoen paar schoenen verkocht

Sarenza.com: drie miljoen paar schoenen verkocht

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

“Italiaanse vrouwen letten erg op merken en luxemerken, een beetje zoals Françaises uit Nice, terwijl Parisiennes vooral naar het uiterlijk en esthetische aspect van schoenen kijken en niet zozeer naar het merk.” Dit zegt Stéphane Treppoz,

iemand die verstand van schoenen heeft. Via Sarenza.com verkoopt hij schoenen in Frankrijk, Engeland, Duitsland, Spanje, België, Luxemburg en Nederland. Tot op heden zijn er via de website drie miljoen paar schoenen verkocht. De volgende stap, zeer binnenkort, is Polen. In 2012 lanceert Sarenza een website met een .eu domeinnaam die verschillende landen bestrijkt, waaronder Zweden, Finland, Estland, Letland, Litouwen, Tsjechië, Slowakije, Oostenrijk, Hongarije, Bulgarije, Griekenland, Portugal en Ierland.

Sarenza.com,

met het hoofdkantoor in Parijs, is nu zes jaar in Europa actief en boekte in 2010 een omzet van tachtig miljoen euro. In de eerste negen maanden van 2011 werd opnieuw een stijging geboekt van 75 procent. Wat zijn de verschillen tussen de landen onderling en wat is de strategie van het e-commerce bedrijf? “We hebben ons laten inspireren door Zappos.com, een Amerikaanse website, en besloten om dit model te gebruiken voor de Europese markt”, zegt Treppoz, voorzitter en algemeen directeur, tegen FashionUnited. Voor buitenstaanders: Zappos.com is een Amerikaans bedrijf dat in 1999 werd opgericht en in 2009 een omzet had van meer dan 1,1 miljard dollar, gelijk aan een verkoop van tien miljoen paar schoenen per jaar. Het bedrijf werd in 2010 voor 1,2 miljard dollar overgenomen door Amazon.com. In 2008, drie jaar na de oprichting, weigerde Sarenza nog een aanbod tot overname door Amazon.com.

De verschillende merken op de site (ongeveer 450), de mogelijkheid om vijftienduizend modellen schoenen en tassen te bekijken en gratis verzending zijn de sterke punten van Sarenza. Men heeft opzettelijk voor een Italiaans klinkende naam gekozen vanwege de associatie met made in Italy, een stijl die in de hele wereld wordt gewaardeerd. Ook het vijf man sterke team die de Italiaanse versie van de site beheert en zich met het zakelijke gedeelte bezighoudt, is Italiaans. “We opereren nu ongeveer een jaar op de Italiaanse markt en de mensen die zich daarmee bezighouden werken vanuit ons hoofdkantoor in Parijs,” zegt Treppoz. Hij benadrukt dat zowel het commerciële deel als de grafische vormgeving en fotografie op het hoofdkantoor gebeuren. In de andere landen wordt hetzelfde model gehandhaafd. De medewerkers die zich met de Engelse markt bezig houden, zijn Engelsen, maar werken in Frankrijk.

“Superkeuze en superservice” zijn de twee woorden waarmee het management het businessmodel samenvat. Geen kortingen, maar, anders dan de winkel, wel de mogelijkheid om online te kopen met een keuze uit een ruim assortiment merken en modellen. “Op dit moment doen we het ongeveer zoals alle andere winkels. We geven kortingen en doen modellen van het vorige seizoen in de uitverkoop, waarbij het echter wel om een beperkte verkoop gaat”, zegt Treppoz. Hij benadrukt dat de levering en retourzending gratis zijn – onafhankelijk van de waarde en afmetingen van de gekochte producten. Klanten hebben honderd dagen de tijd om hun aankoop te ruilen of er geld of een tegoedbon voor te ontvangen. De hele voorraad, twintigduizend verwijzingen en 1 miljoen producten, bevindt zich op een paar kilometer van Parijs in een logistiek platform met een oppervlakte van achttienduizend vierkante meter.

Van onze correspondent in Milaan

Sarenza
Sarenza.com