• Home
  • V1
  • Leads
  • Schoenenwebwinkel Sarenza: ‘Nederlandse klant wil alles’

Schoenenwebwinkel Sarenza: ‘Nederlandse klant wil alles’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Nederlandse klanten zijn het meest veeleisend. Dat ontdekte Stephane Treppoz, CEO van de Franse schoenenwebwinkel Sarenza. In een tijdelijke showroom aan de Amsterdamse Haarlemmerdijk, wachtend op de trein terug naar Parijs,

vertelt Treppoz over de officiele lancering van Sarenza in Nederland. Lachend: “We willen de Franse mode naar Nederland brengen. Een leuke uitdaging.”

Stephane

Treppoz: opera en classical music lover, vader van vier kinderen en sinds januari dit jaar samen met algemeen directeur Helène Supau via een management buy-out in het bezit van 80 procent van de aandelen van webwinkel Sarenza. Sinds 2007 is hij CEO van het schoenenbedrijf. Een jaar na zijn aantreden draaide de firma break even. Hij opende een magazijn in Beauvais en haalde de klantenservice van India terug naar Frankrijk. Werken vanuit het kantoor in de Parijse binnenstad komt de bedrijfscultuur ten goede, is zijn filosofie.

‘4 Million Shoes’ prijkt er op verschillende bordjes tussen de schoenen in de tijdelijke showroom. De grens is onlangs overschreden. En het gaat snel, zo verzekert Ulrike Casier, country manager van Nederland en België bij Sarenza, want een half jaar geleden had de Franse retailer nog drie miljoen paar schoenen verkocht in de acht landen waar Sarenza actief is.

Het afgelopen jaar werd de Nederlandse markt uitgeplozen. Consumenten konden zich al te goed doen aan de vijfhonderd merken die Sarenza rijk is – Treppoz: “Van tien euro tot achthonderd euro per paar.” – maar het bedrijf besloot nog geen ruchtbaarheid te geven aan de start in Nederland, totdat alles pico bello in orde was. “Vooral qua service en betalingsmethoden, want we hebben sterke concurrentie in Nederland,” zegt Treppoz. Ondanks de concurrentie is de CEO vol verwachting over Nederland. “Zonder ook maar enige advertentie staat Nederland al op nummer vier van landen waar we aan verkopen.” Hoeveel paar schoenen dat zijn, en hoeveel omzet daaruit voortkomt, wil Treppoz niet vertellen. Wel dat de totale omzet van het zes jaar oude Sarenza in 2010 uitkwam op 80 miljoen euro. In de eerste negen maanden van 2011 werd opnieuw een stijging geboekt van 75 procent.

Wat hij te weten kwam over de Nederlandse markt? Dat de consumenten heel prijsbewust zijn en streng zijn als het gaat over service. “Nederlanders zijn heel veeleisend. De Italiaanse vrouwen willen alleen maar sexy schoenen, de Duitse consument wil comfortabele schoenen, maar de Nederlandse klant wil alles. Én comfortabele schoenen én modische schoenen én voordelige schoenen.”

‘Zonder advertenties staat Nederland al op nummer vier van landen waar we aan verkopen’

Ondanks de landsverschillen is de collectie van Sarenza op alle markten hetzelfde. “Maar we hebben wel per land een andere ‘merken top tien’ waar we op focussen. In Nederland bijvoorbeeld: Supertrash, Van Bommel, Gaastra en Fred de la Bretoniere,” vertelt Treppoz. Toch is het volgens Casier niet noodzakelijk om een groot aantal Nederlandse merken in huis te hebben. “Want die kun je ook gewoon in de winkelstraten kopen,” zegt ze. “We willen ons juist onderscheiden door de hoeveelheid verschillende merken en stijlen die we verkopen. En op service. Zo rekenen we geen verzend- en retourkosten, is retourneren mogelijk binnen honderd dagen en krijg je je geld binnen 72 uur terug. We willen dat klanten uitgebreid de tijd krijgen om te beoordelen of de schoen bij hun garderobe past.”

Uitbreiden met andere producten dan schoenen, zoals het Duitse Zalando – net als Sarenza gebaseerd op het Amerikaanse Zappos.com – wel heeft gedaan, zit er niet in, denkt Casier. “Wel met landen. We willen de grootste online schoenenwinkel van Europa worden.”

Yasmine Esser

Sarenza
Sarenza.nl