Scholingsbehoefte: productontwikkeling en communicatie
bezig met laden...
Vooral
Bij producenten ligt de scholingsbehoefte voornamelijk bij productontwikkeling, uitvoerende vaktechnische vaardigheden en ontwerp en styling. Bij leveranciers ligt de focus op communicatie, kwaliteit, ontwerp en styling. Reden voor de behoefte aan bijscholing: nieuwe kwaliteitseisen en specialistische kennis die noodzakelijk is voor de uitvoering van de werkzaamheden. Maar het huidige aanbod van opleidingen, trainingen en cursussen is bij veel bedrijven onvoldoende inzichtelijk, concludeert het onderzoek.
In de maanden juni, juli, augustus en september voerden de Vakraad MITT, Modint en het Kenniscentrum Handel een onderzoek uit onder 406 bedrijven in de Mode-, Interieur-, Tapijt- en Textielindustrie. Volgens het onderzoek van de Vakraad MITT, Modint en het Kenniscentrum Handel wordt scholing steeds belangrijker binnen de modebranche. Beroepen en taken van werknemers veranderen sneller dan vroeger. Het is belangrijk dat werknemers mee kunnen groeien met die ontwikkelingen. Colette Hofman, directeur Modint en de Vakraad Mitt: “Ons vertrekpunt was de behoefte van bedrijven in combinatie met het monitoren van trends die impact hebben op onze branches. Door tijdig te monitoren kunnen we beter anticiperen op ontwikkelingen die binnen nu en vier jaar impact hebben op onze branches."
Vanuit de reguliere beroepsopleidingen, mbo- en hbo-opleidingen, luidt de conclusie van het onderzoek: veruit het meest genoemde verbeterpunt is een betere aansluiting met de praktijk. Volgens de modebedrijven mogen scholen wel wat meer tijd stoppen in stages en praktijkgerichte kennis. Ook de communicatievaardigheden, en dan met name internationale communicatie, van studenten en pas afgestudeerden is volgens de onderzochte bedrijven niet om over naar huis te schrijven. Mbo-afgestudeerden kunnen bovendien nog wel hun discipline, motivatie en zelfstandigheid bijspijkeren.
Niet alleen de Vakraad MITT, Modint en het Kenniscentrum Handel houden zich bezig met scholing, ook het Branche Bureau Mode is druk met de professionalisering van de branche en haar medewerkers. De stichting stimuleert scholing door middel van subsidies. "We geven geen advies over voor welke beroepen in de mode het handig is om af en toe een bijscholingsopleiding te volgen. Het ene bedrijf vindt het fijn dat de verkopers up to date zijn, het andere bedrijf wil liever dat personeelsleden een opleiding Imagostyling doen," zei Jael Hitijahubessy van Branche Bureau Mode, afgelopen zomer tegen FashionUnited. Wel hield de organisatie eind 2008 een onderzoek naar de scholingsbehoefte van werknemers. Dit jaar biedt het bureau honderd medewerkers in de mode- en sportdetailhandel een gratis ervaringscertificaat, bedoeld om medewerkers te versterken in hun werk en het voor hen eenvoudiger te maken om door te groeien of te werken aan een diploma.