Schone Kleren Campagne start undercover kledingactie

Schone Kleren Campagne heeft het startsein gegeven voor een campagne in winkels van modeketens H&M, Zara, Bershka, Pull & Bear, Levi’s en Gap door heel Nederland voor leefbare lonen in de kledingindustrie. Met zogenaamde ‘fashion mobs’

wil de stichting de druk opvoeren bij modebedrijven om een leefbaar loon in Cambodjaanse fabrieken te realiseren.

AanhangersSchone Kleren Campagne start undercover kledingactie van de Schone Kleren Campagne zijn gisteren gestart met de campagne. Het undercover team heeft in zakken van kleding en tassen in winkels in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Nijmegen en Arnhem kaartjes verstopt die de drager informeren over hoe het kledingstuk is geproduceerd.

Op de kaartjes valt te lezen dat kledingarbeiders vaak meer dan 70 uur per week werken om dit soort kledingstukken in elkaar te naaien, terwijl ze minder dan 1 euro per dag over houden om van te eten. Ook roept de organisatie mensen met de kaartjes op om mee te doen met de actie en online een petitie te ondertekenen.

De actie maakt onderdeel uit van de Europese campagne Leefbaar Loon, Heel Gewoon, waar 15 landen aan meedoen. Volgens woordvoerster Christa de Bruin gaan de actievoerders net zolang door totdat alle modeketens een leefbaar loon betalen aan hun arbeiders.

De organisatie wil dat modeketens het loondoel van de Cambodjaanse vakbond openlijk steunen als eerste stap op weg naar een leefbaar doel en een concreet actieplan opstellen om samen met andere bedrijven, leveranciers, vakbonden en maatschappelijke organisaties een leefbaar loon te realiseren. Op dit moment is het minimumloon voor een kledingarbeider in Cambodja 61 dollar (ongeveer 46 euro) per maand.

“Het zeer lage loon is een van de belangrijkste problemen in de kledingindustrie,” legt De Bruin uit. “Kledingarbeiders in Cambodja zijn gedwongen om lange dagen te maken, en ze verdienen niet genoeg om voldoende voedzaam voedsel te kopen. Je kunt het gerust een armoedeloon noemen.”

Volgens De Bruin is een loonverhoging zeer haalbaar voor grote modeketens. “De arbeidskosten van de meeste kledingstukken maken tussen de 1 tot 3 procent van de totale kosten uit. Bedrijven kunnen dit soort kosten opnemen in hun winstmarge, die soms tot in de miljoenen loopt. De consument zal dus nauwelijks iets merken van een verhoging van de lonen,” aldus De Bruin.

Foto 1: Schone Kleren Campagne
Foto 2: Het kaartje dat actievoerders in de kleding van grote modeketens verstoppen

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN