Scotch & Soda gaat eigen winkels openen in Azië
bezig met laden...
De eerste Aziatische Scotch & Soda winkel opent deze maand in Hongkong. Het merk vestigt zich in shoppingmall Harbor City, waar ook 7 For All Mankind, Alexander Wang, Versace, Maje en Ralph Lauren zijn gevestigd. In oktober volgt een tweede vestiging in de Chinese stadstaat in de luxe shoppingmall IFC in het nieuwe hart van de stad.
Scotch & Soda is een van de best presterende merken in warenhuis Lane Crawford
Scotch & Soda is a langer actief in Azië met groothandel. Warenhuisketen Lane Crawford, dat net als ImagineX onderdeel uitmaakt van de Lane Crawford Joyce Group, introduceerde Scotch & Soda in 2008 in Hongkong. Een jaar later maakte het merk zijn debuut op de Chinese markt.
Volgens ImagineX is Scotch & Soda een van de best presterende hedendaagse merken in Lane Crawford vestigingen. “De booming middenklasse met stijgende inkomens is op zoek naar manieren om hun kledingstijl meer te personaliseren, maar waarderen tegelijkertijd de achtergrond en kwaliteit van de merken die ze kopen,” zo verklaart Thomson Cheng, managing director van ImagineX, het succes van Scotch & Soda in Azië.
De uitbreidingsplannen komen een halfjaar nadat Scotch & Soda zijn groeiplannen voor de Verenigde Staten heeft aangekondigd. Het merk heeft al een tiental winkels en een webshop in de VS, maar liet in oktober weten ruimte voor groei te zien in onder meer Denver en Portland. Sun Capital Partners, de investeringsmaatschappij die het merk in 2011 overnam en aankondigde zich te gaan focussen op internationale expansie, verwacht dat de Amerikaanse markt een van de belangrijkste afzetgebieden wordt voor het merk.
Ook in Groot-Brittannië opende het bedrijf het afgelopen jaar nieuwe winkels. Scotch had al drie winkels in Londen, maar een partner van vastgoedbedrijf Cushman & Wakefield maakte in het najaar van 2013 bekend dat zijn firma ook buiten Londen naar nieuwe retaillocaties voor Scotch & Soda. Zo zouden onder meer Brighton, Edinburgh, Manchester, Leeds, Birmingham en Cardiff op de verlanglijst van het merk staan.
Brand manager Alex Jaspers vertelde in een zeldzaam interview met WWD dat iedere nieuwe werknemer, waaronder personeel voor in de winkels, naar Amsterdam gevlogen wordt voor een training. Deze investering moet van de werknemers een 'echte aanhanger van de Scotch & Soda-filosofie' maken. Het is niet bekend of ook de Chinese werknemers van Scotch & Soda straks een stoomcursus in Amsterdam krijgen.
Scotch & Soda werd in 1985 opgericht door de toen 24-jarige Laurent Hompes. In 2001 werd het merk overgenomen door Joep Krouwels, Eric Bijlsma en Patrick Munsters, die ook na de overname in 2011 aanbleven als directie. In 2007 begon het bedrijf met het openen van eigen winkels. Inmiddels heeft de aanbieder van ‘Amsterdam couture’ wereldwijd meer dan 94 winkels en meer dan 7.000 verkooppunten.