Scotch & Soda overgenomen door Kellwood Co.

Het Nederlandse modelabel Scotch & Soda wordt overgenomen door het Amerikaanse Kellwood Co. dat deel uitmaakt van Sun Capital Partners. De huidige directie van het merk, Joep Krouwels, Erik Bijlsma en Patrick Munsters, blijft aan.

Met partner Kellwood wil Scotch & Soda de Amerikaanse markt veroveren en internationaal verder uitbreiden. Scotch & Soda genereert een groothandelsvolume van ongeveer 250 miljoen euro. De overnamesom is niet bekend gemaakt. Naar verwachting wordt de acquisitie volgende maand afgerond.

Scotch & Soda overgenomen door Kellwood Co.Scotch & Soda stond niet te koop, zegt Kellwood CEO Michael Kramer in WWD. "Toen ik voor het eerst het filiaal in SoHo in Manhattan binnenliep kreeg ik bijna een beroerte. 'Oh my God', wat een geweldig product." Kramer nam contact op met het hoofdkantoor in Amsterdam, maar het bedrijf bleek niet te koop. Hij bleef het proberen en na zes maanden onderhandelen werd de deal jl. maandag beklonken. Voor Kellwood is het de grootste en de eerste internationale acquisitie. "Het is gigantisch," zegt Kramer, "en het is enorm winstgevend."

Het merk Scotch & Soda werd in 1985 opgericht. De toen 24-jarige Laurent Hompes lanceerde een collectie herenkleding onder die naam en verwierf bekendheid met vernieuwende ontwerpen voor jassen: sportieve jacks met capuchons in felle kleuren die betaalbaar waren bovendien. Over die beginperiode praten de huidige eigenaren nauwelijks meer. “Toen is de basis voor het bedrijf gelegd, maar pas na de herstart in 2001 is het bedrijf geworden zoals het nu is,” zei woordvoerder Jop Pollmann eerder tegen FashionUnited.

Munsters, Bijlsma en Krouwels herlanceerden het merk tien jaar geleden. Het team wordt wel eens 'een van de meest succesvolle in de mode-industrie' genoemd. Volgens James Veenhoff (voorheen AIFW, nu Fronteer Strategy) hebben zij Scotch veranderd van een 'trashy cheap copy merk naar een merk met smoel en ruggengraad'.

Herenlabel Scotch & Soda werd in 2008 uitgebreid met een jongenslijn Scotch Shrunk. In 2009 volgde een collectie voor dames: Maison Scotch en in 2011 eentje voor meisjes Scotch R'Belle. 'Maison Scotch' was een langgekoesterde wens van medepartner Marie Meulendijks, die al jaren werkzaam was als een van de hoofdontwerpers bij het bedrijf. Vandaar het motto van de lijn: 'La femme selon Marie'. De eerste collectie lag in het voorjaar van 2010 in de winkels. In december kwam de denimlijn Amsterdams Blauw op de markt.

Het product waarover de Amerikaan Michael Kramer direct zo te spreken was, is ook voor Scotch & Soda zelf van het grootste belang. Over de identiteit van de merken van het modehuis valt niet veel te vertellen, volgens Pollmann: “Het product zegt veel meer. Bij ons is de creatie leidend. Wij houden van het maken van dingen die we mooi vinden. Mooie dingen maken en die verkopen.”

Drie jaar geleden begon Scotch met het openen van eigen winkels. In september 2007 ging het eerste filiaal open in Utrecht. In maart 2008 kwam er een in Amsterdam. Momenteel heeft het bedrijf meer dan dertig eigen winkels in Nederland, België, Duitsland, Spanje, Italië en Frankrijk. Maar ook Amerika, Australië, Turkije en Canada. Het aantal verkooppunten is opgelopen tot zo’n zevenduizend in ruim dertig landen. Het bedrijf telt 250 medewerkers.

Esmerij van Loon

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN