Als het aan de nieuwe schoenformule Shick ligt, koopt iedere Nederlandse vrouw straks bij elke outfit andere schoenen. Voor prijzen van 9,95 tot 39,95 biedt het merk kleurige pumps, glimmende ballerina’s en stoere enkellaarsjes, ‘s zomerse slippersen sandalen, in een assortiment dat elke zes weken wisselt. In de Amsterdamse Kalverstraat opent de keten op 12 februari zijn eerste filiaal. De nieuwe formule maakt deel uit van Hoogenbosch; het bedrijf dat ook de schoenenketen Dolcis uitbaat. De schoenen van het nieuwe merk zijn behalve in de eerste brandstore ook te koop via shick-shoes.com en 54 filialen van Dolcis.
‘Shick’ is het Russische woord voor glamour. En glamour is precies wat de bedoeling was van de formule, vertelt directeur Henk Sieders: “Samen met Eric Coorens, (van de raad van bestuur van moederbedrijf Macintosh –red.) hebben we 1,5 jaar aan de formule gewerkt. Dat het crisis is, betekent juist dat er behoefte is aan een nieuw, betaalbaar merk.”
De schoenen die Shick op de markt brengt zijn vanzelfsprekend niet gemaakt van leer of andere hoogwaardige materialen. Het merk probeert de koopzin vooral aan te wakkeren door de schoenen royaal te voorzien van animalprints, uitdagende kleurtjes en een overdadige hoeveelheid glimmende steentjes of pailletten. Het merk wordt aangeprezen door topmodel Sylvia Geersen en ook ontwerpster Judith Osborn toont zich alvast enthousiast: “Voor het geld hoef je ze niet te laten staan.”