• Home
  • V1
  • Leads
  • Showen is geven en nemen

Showen is geven en nemen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Een catwalkshow levert veel op, maar kost óók een bak geld. Geld waar het de jonge creatievelingen zelf vaak aan ontbreekt. Slechts een aantal ontwerpers kan daardoor een show geven. Doorgaans lukt het alleen degenen die een goede sponsor weten te strikken. Welke sponsors zijn

dat en wat moeten ontwerpers daarvoor doen?

Jan Taminiau showt deze keer niet. Niet in Amsterdam, niet in Parijs en niet op internet, zoals hij de laatste keer deed. Ook de veelbelovende Mada van Gaans, een aantal edities achtereen gesponsord door de Dutch Fashion Foundation, is er deze keer niet bij. Monique van Heist -winnaar van de Dutch Fashion Award-; ze is niet aanwezig bij de Amsterdam Fashion Week. De overeenkomst van deze ontwerpers is dat ze het voor de naamsbekendheid niet meer hoeven te doen. En in zo’n geval kan het zo zijn dat deelname aan Fashion Week niet genoeg oplevert om de investering eruit te halen. Voor creatieve ontwerpers zijn er echter genoeg mogelijkheden.

Wat de prijs van een catwalkshow precies is, blijft een mysterie, maar zeker is dat het in de duizenden euro’s loopt. Sinds de subsidie van de gemeente Amsterdam is weggevallen, is die prijs nog eens extra opgelopen.

Het geven van een show was voor Daryl van Wouw, een van de publiekslievelingen tijdens Amsterdam International Fashion Week, vorig seizoen niet haalbaar. Deze keer was het alleen mogelijk omdat het Amerikaanse jeansbedrijf Levi’s de ontwerper financieel in staat stelde zijn show te organiseren. Daarvoor verwerkte Van Wouw zijn eigen visie op de Levi’s 501 voor vrouwen in zijn collectie. Een deal waarvoor hij zich niet hoeft te schamen: Jean Paul Gaultier ging hem voor met een soortgelijke overeenkomst.

Ontwerper Edwin Oudshoorn -winnaar van de Frans Molenaarprijs 2005- houdt het tegenwoordig op één show per jaar. Vorig jaar deed hij dat met behulp van een bijdrage van de Stichting Chryson en Bloemenbureau Holland. In ruil daarvoor bracht de ontwerper de veelzijdigheid van de chrysant tot leven. Dit jaar was zijn collectie geïnspireerd op het eerste treintraject tussen Amsterdam en Haarlem en op de verzameling van Teylers Museum. Drie maal raden wie de sponsoren waren.

Het tweetal Lew -een ontwerpersduo bestaande uit Kim Leemans en Merel Wicker uit Amsterdam- showt voor de derde keer. In januari liet het label verstek gaan bij Fashion Week uit geldgebrek; deze keer werden de materialen die nodig waren voor een nieuwe collectie bekostigd met een subsidie van het fonds BKVB (Fonds voor beeldende kunsten, vormgeving en bouwkunst). De show zelf; de zaalhuur, de verlichting en de PR nam de gemeente Almere voor haar rekening.

De catwalkshow van LEW is namelijk de onofficiële aftrap voor het .project Almere Lifestyle Ateliers, vertelt Sabrine Strijbos, sectordeveloper fashion & design voor de gemeente Almere: “In ruil voor de sponsoring stellen de ontwerpers van Lew negentig uur beschikbaar voor het geven van workshops aan jongeren die drie maanden lang begeleid worden om hun creatieve kant te ontwikkelen." "Uiteindelijk kost het ons iets meer dan het oplevert, maar Lew mag er ook beter van worden.”

Almere
LEW