Showroom #4 rustig, maar vruchtbaar
bezig met laden...
De hal is niet alleen groter en heeft ruimte om verder te groeien, de organisatie nam ook een art-director in de arm om de beurs een verbeterde uitstraling te geven. En dat is te zien. De vloer is wit in plaats van zwart, wat de beurs een veel opener imago geeft. Dat vindt het publiek ook, gelukkig. "Het is opvallend dat de deelnemers en bezoekers vinden dat het er beter uitziet," zegt Van Nimwegen. Ook Christiane Kam van Bandolera vond de ruimte een stuk aangenamer. "Super. Een hele verbetering ten opzichte van januari."
Het aantal bezoekers vindt men maandagmiddag nog een beetje tegenvallen. Dat komt door het mooie weer en de enorme hitte in de hal door het uitvallen van de airco. Maar potentiële klanten zijn er volgens veel labels wel. "Dit is een gunstige beurs voor ons," zegt Kam. "Veel nieuwe klanten. Ik had wel graag wat meer merken in ons segment gezien. En ja, elke zomerbeurs is rustig."
Marieke Clement is voor het eerst op de beurs. Zij nam het agentschap van de labels CNB en Noiré in juni over. "Vandaag voel je de belangsteling meer dan gisteren," vertelt ze maandagmiddag. "Ik heb nu al meer potentiële klanten ontmoet dan gisteren de hele dag." Steven Pors, van No Excess, laat weten dat het rendement - ondanks de lage bezoekersaantallen - redelijk is. "En daar gaat het om." Pors spreekt ook zijn verbazing uit over een nieuwe groep winkeliers. "Er zijn echt veel nieuwe ondernemers. Het is een tijd geleden dat dat gebeurde."
Voor de tweede keer wordt de beurs tegenlijkertijd met de andere, grotere modebeurs gehouden: de Modefabriek. De beurzen werden in januari voor het eerst noodgedwongen in hetzelfde weekend georganiseerd, maar dat is de organisatie goed bevallen. Van Nimwegen spreekt zelfs over een voordeel. "En het prettige is dat mensen er nu aan gewend zijn. Ook staat Showroom duidelijk aangegeven op het Rai-terrein en is er een goede verbinding die de mensen van en naar de beurzen brengt. Dat de bezoekers er inderdaad hun voordeel uit halen, blijkt ook uit het aantal verkochte combinatie-kaarten."
De exposanten zijn te spreken over de combinatie van beide beurzen. De twee beurzen hebben ieder een duidelijke identiteit. Voor bezoeker en exposant is er geen twijfel over het onderscheid: De Modefabriek heeft een sterk modisch karakter en Showroom is meer commercieel. Een ding begrijpen de exposanten echter niet: waarom is er toch geen verbinding tussen de beurzen? Kam van Bandolera: "Klanten doen inspiratie op op de Modefabriek en vertalen dat naar het middensegment. Waarom worden de twee niet samengetrokken?"
In januari wil Showroom nog meer groeien in het herensegment en de kwaliteit behouden. Van Nimwegen: "Een succesvolle vijfde editie. Weer tegelijkertijd met de Modefabriek."