Single's Day groot succes in China

We kennen het nog niet in Europa, maar in China is het vandaag een van de belangrijkste koopdagen van het jaar: Single's Day. Het werd ooit bedacht door e-commercegigant Alibaba en jaarlijks breekt de omzet alle records. Van verschillende kanten wordt al geroepen dat het een wereldwijd fenomeen moet worden.

In het eerste uur boekte Alibaba dit jaar al twee miljard dollar.

Singles Day is -zoals het woord al zegt- speciaal bedoeld voor singles. Het was ooit de tegenhanger van Valentijnsdag, en werd uitgevonden door studenten in de jaren negentig. Single's Day groot succes in ChinaDe datum 11 november bestaat uit vier enen, en gaf daarmee uitdrukking aan het single zijn. In 2009 koppelde e-commercegigant Alibaba een groot online shopevenement aan deze dag, waarop singles online kunnen winkelen met grote kortingen. Bij de editie vorig jaar werd een omzet van 5,7 miljard dollar (4,6 miljoen euro) geboekt en inmiddels haken er steeds meer retailers aan. Dit jaar doet Zara bijvoorbeeld voor het eerst mee. Volgens schattingen van de Boston Consulting Group (BCG) zijn de transacties op Alibaba’s platformen Tmall en Taobao goed voor 70 tot 80 procent van de transacties tijdens Single’s Day.

‘Het aantal verkochte artikelen wordt eng’

De online koopjesdag in China is vergelijkbaar met het Amerikaanse Cyber Monday. “Ik verwacht dat het aantal verkochte artikelen eng wordt,” zei oprichter Jack Ma van Alibaba eerder deze week in de media. Dit jaar worden er tweehonderd miljoen bestellingen verstuurd schat hij. Vorig jaar waren dat er 150 miljoen en werd er een opbrengst van 5,7 miljoen dollar behaald, wat neerkomt op twee keer de handel van Black Friday en Cyber Monday samen. Dit jaar hebben transportbedrijven als YTO Express 30.000 extra werkers ingehuurd. De verwachting is dat er weer records gebroken zullen worden. Analisten schatten de omzet voor Alibaba alleen al op 8 miljard dollar. China Post verwacht 90 miljoen pakketjes te bezorgen, wat neerkomt op 40 procent meer dan vorig jaar. Daarnaast nemen 27.000 handelaren deel aan het evenement; zij betalen Alibaba 3 tot 5 procent van de omzet, afhankelijk van het platform dat zij gebruiken.

Alibaba Group Holding Ltd. liet onlangs weten plannen te hebben om ook het succes van Single’s Day te globaliseren. Diverse internationale merken hebben zich dit jaar aangesloten bij het evenement, zoals Calvin Klein, Zara en Blue Nile Inc. Samen met andere bedrijven als Costco Wholesale Corp., Origins Natural Resources Inc. and American Eagle Outfitters Inc. nemen ze voor het eerst deel aan het evenement. Alibaba heeft de merknaam ‘Dubbel elf’ inmiddels al laten vastleggen. Volgens studies winkelt een kwart van de Chinese bevolking online, volgens andere studies weer de helft. De e-commercemarkt van China zal binnen enkele jaren zo’n 18 procent bedragen van de totale retailomzet, denken analisten.

Door Single’s Day worden kortingen minder speciaal

Toch is het niet een en al succesfactor. Sommige retailers die zich aansluiten bij de vrijgezellendag worden uiteindelijk mogelijk teleurgesteld, zegt BCG. Het online shopevenement is voor retailers een goed moment om het aantal online shoppers op te schroeven. In China ligt dat percentage nu op een kwart van de Chinese bevolking. “De kortingen op Singles Day overtuigen veel Chinezen om voor de eerste keer een online aankoop te doen”, laat partner Jeff Walters van BCG weten. Maar door het aantal online shoppers op termijn zal stijgen, zal het gespendeerde bedrag per persoon dalen, "omdat het gebruikelijker wordt het hele jaar door kortingen te gegeven, waardoor Singles Day minder speciaal wordt."

Single's Day groot succes in ChinaRetailers moeten nadenken: waar wil je aan verdienen?’

Is dit ook een goed idee voor de Europese markt? “Nee,” zegt Harry Bijl, retailexpert Inspiratie en Innovatie bij INretail. “In theorie kan alles, maar er zitten veel haken en ogen aan. Je moet wel iets te bieden hebben. Alibaba is een groot bedrijf, daar hoeven ze niet zoveel te organiseren. Maar als je zoiets in Europa gaat opzetten, heb je te maken met veel kleine partijen en dat vergt veel organisatievermogen.” Maar ook het effect van een enkel evenement waarmee een groot deel van de omzet wordt binnen gehaald betwijfelt Bijl. “Wil je afhankelijk zijn van een evenement? Of wil je ook de rest van het jaar zaken kunnen doen? Alles wat je te koop aanbiedt moet je ook kwijt kunnen in distributieruimten.” Daarnaast zijn er nog meer praktische bezwaren. “Denk bijvoorbeeld eens aan alle klachten en retouren, dat is nu al een drama.” Waarom werkt het bij Alibaba dan wel? “Alibaba is groot genoeg, daar kan je naast Single’s Day nog genoeg zaken doen.”

Bijl is geen voorstander van een grote collectieve sale-dag. “Leuk voor de producten, maar het is een tijdelijke oplossing om omzet te draaien. Retailers moeten nadenken: waar wil je je geld aan verdienen? Prijserosie werk je in de hand met zo’n evenement.” Hij wijst naar de Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf, die ieder jaar in oktober plaatsvinden. “Het is de vraag of je zoiets moet willen. Klanten rekenen nu ieder jaar op zo’n evenement, waarin er koopjes worden aangeboden. De Bijenkorf kan niet meer terug en zonder de Drie Dwaze Dagen is er niet meer genoeg handel.” In Nederland en Europa lijkt een evenement als Sinlge’s Day niet haalbaar, volgens Bijl. “We hebben niet zulke grote spelers als Alibaba in Europa. Als fabrikant ben je beter af bij een dealernetwerk.” Volgens Bijl kan de retailer zich beter richten op de slow sale. “Kies voor toegevoegde waarde, een gezellige winkel met goede service.”

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN