• Home
  • V1
  • Leads
  • SMCP met Sandro en Maje naar China

SMCP met Sandro en Maje naar China

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het Franse kledingmerk Sandro en Maje gaat na Europa en de Verenigde Staten ook uitbreiden in China. Dat heeft Frederic Biousse, managing director van moederbedrijf SMCP, laten weten aan Le Figaro. SMCP heeft een joint venture gesloten

met een lokale retailpartner in China, maar Biousse wil de naam geheim houden ‘uit angst dat concurrenten met dezelfde partner in zee gaan’. Binnen drie jaar wil het modebedrijf 50 vestigingen voor elk merk openen. Naast eigen winkels opent het bedrijf ook shop-in-shops in luxe warenhuizen, zoals Lane Crawford in Hongkong.

De

topman vertrouwt op de reputatie van Sandro en Maje in Azië, waar het merk nu al verkocht wordt in multibrandstores. Naast China wil SMCP de merken ook uitbreiden in Japan en Korea, waar het bedrijf nu al 20 shop-in-shops in luxe warenhuizen heeft.

In de Verenigde Staten wil SMCP het aantal verkooppunten verviervoudigen van 12 naar 50. Ook krijgen Sandro en Maje er zo’n 20 concessies bij dankzij een samenwerking met Bloomingdales in New York, Miami, Chicago en Los Angeles.

In Frankrijk probeert SMCP Sandro en Maje te herpositioneren op premium locaties, zoals een 60 vierkante meter tellend pand uit de zestiende eeuw in Parijs en een 300 vierkante meter tellende winkel voor mannen en vrouwen aan Avenue Victor-Hugo.

Ook in de rest van Europa blijft SMCP uitbreiden. In 2009 startte het modebedrijf met de Europese verovering en inmiddels heeft het 30 verkooppunten in Spanje en 20 in Groot-Brittannië. In Zwitserland, België en Duitsland is de uitbreiding nog in volle gang.

In totaal heeft SMCP 536 eigen winkels en een jaaromzet van 290 miljoen euro. 51 procent van de aandelen is sinds 2010 in handen van L Capital (LVMH) en Florac (Meyer-Dreyfus).

Sandro, geliefd vanwege zijn Parisian chic stijl, werd in 1989 opgericht. In 2004 zette oprichtster Evelyne Chétrite de groothandel vrij drastisch stop en werd het bedrijf omgevormd tot retailmerk. Volgens Chétrite een noodzakelijke stap om te kunnen concurreren met buitenlandse ketens zoals H&M en Zara. Het bleek een gouden greep. Sandro opende in razend tempo eigen winkels en is sinds 2008 ook in het buitenland actief.

Maje, bekend van zijn boho chic ontwerpen, dateert uit 1998 en werd opgericht door de jongere zus van Chétrite. In 2009 zijn de merken samen gegaan onder de naam SMCP Group. Daarin werd ook Claudia Pierlot opgenomen, een merk dat de zussen na het overlijden van de gelijknamige oprichtster in datzelfde jaar overnamen.

Foto's: Sandro herfst/winter 2012-2013

claudia pierlot
Maje
Sandro
SMCP