SMCP met Sandro en Maje naar China
bezig met laden...
De
In de Verenigde Staten wil SMCP het aantal verkooppunten verviervoudigen van 12 naar 50. Ook krijgen Sandro en Maje er zo’n 20 concessies bij dankzij een samenwerking met Bloomingdales in New York, Miami, Chicago en Los Angeles.
In Frankrijk probeert SMCP Sandro en Maje te herpositioneren op premium locaties, zoals een 60 vierkante meter tellend pand uit de zestiende eeuw in Parijs en een 300 vierkante meter tellende winkel voor mannen en vrouwen aan Avenue Victor-Hugo.
Ook in de rest van Europa blijft SMCP uitbreiden. In 2009 startte het modebedrijf met de Europese verovering en inmiddels heeft het 30 verkooppunten in Spanje en 20 in Groot-Brittannië. In Zwitserland, België en Duitsland is de uitbreiding nog in volle gang.
In totaal heeft SMCP 536 eigen winkels en een jaaromzet van 290 miljoen euro. 51 procent van de aandelen is sinds 2010 in handen van L Capital (LVMH) en Florac (Meyer-Dreyfus).
Sandro, geliefd vanwege zijn Parisian chic stijl, werd in 1989 opgericht. In 2004 zette oprichtster Evelyne Chétrite de groothandel vrij drastisch stop en werd het bedrijf omgevormd tot retailmerk. Volgens Chétrite een noodzakelijke stap om te kunnen concurreren met buitenlandse ketens zoals H&M en Zara. Het bleek een gouden greep. Sandro opende in razend tempo eigen winkels en is sinds 2008 ook in het buitenland actief.
Maje, bekend van zijn boho chic ontwerpen, dateert uit 1998 en werd opgericht door de jongere zus van Chétrite. In 2009 zijn de merken samen gegaan onder de naam SMCP Group. Daarin werd ook Claudia Pierlot opgenomen, een merk dat de zussen na het overlijden van de gelijknamige oprichtster in datzelfde jaar overnamen.
Foto's: Sandro herfst/winter 2012-2013