• Home
  • V1
  • Leads
  • Sneakerness is voor liefhebbers en verzamelaars

Sneakerness is voor liefhebbers en verzamelaars

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De Westergasfa

briek, sinds jaar en dag het decor voor Amsterdam Fashion Week, werd zaterdag in beslag genomen door een ander mode-event: Sneakerness. Waar tijdens de modeweek de bestgeklede bezoekers vereeuwigd worden

op streetstyle blogs, zijn op Sneakerness de meest exclusieve sneakers ter wereld het doelwit van fotografen. Van Nike Air Max in panterprint met de illustere naam Beastpack tot Nike Air Yeezy’s ontworpen door Kanye West ter waarde van 1250 euro. “Sneakerverzamelaars zijn een subcultuur geworden.”

Pleas

e don’t touch,” prijkt er op een bordje naast een van de meest gewilde sneakers van dit moment: de Nike Air Yeezy II ontworpen door rapper Kanye West. Begin juni werden de schoenen in beperkte oplage uitgebracht en wereldwijd kampeerden sneakerfanaten dagenlang voor de deur om een van de 5000 paren te kunnen bemachtigen. In Amsterdam was er vier dagen voor de lancering een tentenkamp van zo’n dertig jongens ontstaan voor de deur van sneakerwinkel Patta. De sneakers gingen de winkel uit voor 260 euro, maar op Sneakerness kunnen verzamelaars een paar op de kop tikken voor 1250 euro. Dat is nog niets vergeleken met wat een fan voor een exclusieve pre-order van de schoenen neertelde op eBay. De sneakerliefhebber won de Yeezy’s op de veilingsite voor het astronomische bedrag van 90.000 euro.

Mitchell Basran en zijn vrienden verkopen een paar van de felbegeerde Yeezy’s. Ze zijn er speciaal voor naar Colette in Parijs gereden, maar hoefden dankzij een loting via Twitter niet voor de deur te zitten. Basran’s liefde voor sneakers begon al vroeg. “Sneakers zijn jeugdsentiment. Van kleins af aan kreeg ik sneakers van mijn ouders en dat ging verder toen ik zelf mijn geld ging verdienen. Het is een hobby,” vertelt hij achter hun gezamenlijke stand waar de jongens de sneakers verkopen waar ze op zijn uitgekeken.

In totaal heeft Basran nog zo’n 80 paar schoenen in de kast liggen, waarvan een groot gedeelte niet gedragen wordt. “Deze Nike Jordan 3, bijvoorbeeld, komt uit 2001,” zegt hij terwijl hij een wit paar sneakers laat zien. “Daar is moeilijk aan te komen. Ze zijn uniek. Dat is zonde om te dragen.” Gezamenlijk hebben Basran en zijn vrienden halverwege de dag al zo’n 3.000 euro verdiend. Naast verkopen, kijken ze ook rond bij andere kraampjes. “Hier kun je net dat ene paartje vinden dat niet meer in de winkel verkrijgbaar is, maar waar je alleen nog aan kunt komen via internet,” aldus Basran.

Ook Kiwan Leung, een verzamelaar die op Sneakerness schoenen verkoopt en ruilt, draagt lang niet al zijn schoenen. Van bijzondere sneakers koopt hij altijd twee paar: één om te dragen en één om te bewaren. Hoewel Leung halverwege de dag al zo’n 1500 euro heeft verdiend, is winst niet zijn hoofddoel. “Ik zie Sneakerness als een vakbeurs. Hier komen mensen die dezelfde passie en liefde voor schoenen delen en voor mij is het een leuke manier om met andere liefhebbers en verzamelaars in contact te komen,” aldus Leung.

Volgens Leung, die in het dagelijks leven werkt bij een muziekuitgeverij, zijn sneakers allang geen hype of trend meer. “Het is een subcultuur geworden, net als hiphop en mode. De afgelopen twee à drie jaar is het enorm gegroeid. Enerzijds omdat merken er commercie in zien. Nike bracht bepaalde limited edition schoenen slechts om de paar jaar uit, maar nu steeds vaker. Anderzijds denk ik dat het ook te maken heeft met de verandering van de maatschappij in een 24-uurs economie. Mensen willen zich onderscheiden en exclusieve sneakers verzamelen is een manier om dat te doen.”

Foto 1: Nike Air Yeezy II
Foto 2: Sneakerness via Sneakernized

Sneakerness