Sneakertrend omarmd door retailers
bezig met laden...
Het was een grote verrassing toen Karl Lagerfeld in januari zijn Chanel-modellen met sneakers de catwalk op stuurde. Het sportieve schoeisel tijdens de haute couture-show werd vervaardigd uit tweed, kant, parels en kristallen, goed voor 30 arbeidsuren per paar en enkel beschikbaar in combinatie met een couture-ensemble.
Hoewel de sneaker al langer populair is, spelen Nederlandse merken en retailers spelen nu steeds beter in op deze aanhoudende consumententrend. Kledingmerk Vanilia heeft dit jaar sneakers toegevoegd aan de zakelijke lijn van het merk; Vanilia Black. Art director Ferdinand Belfor: “We hebben al een paar seizoenen sneakers. We zijn begonnen met Kangaroos. Items die we toevoegen aan onze collectie hebben altijd een verhaal. Zo kozen we voor de Superga 2750 sneaker; een echte Italiaanse klassieker. Deze past ook meer bij de zakelijke lijn omdat deze iets subtieler is. Maar het is altijd goed om met de ‘mode-regels’ te spelen.” Volgens de ontwerper is de tijd dat de Nederlandse vrouw in mantelpak naar het werk ging voorbij. “Men gaat steeds losser om met werkkleding; we zien top-rokcombinaties en dus ook sneakers onder een zakelijke two-piece”, vertelt Belfor. “Comfort en mobiliteit zijn belangrijk; soms moet je een half uur fietsen naar je werk of ga je na werktijd meteen door naar de sportschool. De sneaker is een goede aanvulling op onze looks.” De sneaker doet het goed bij Vanilia. In de toekomst zullen er zeker meer sneakers in het assortiment komen, verklapt de ontwerper.
Schoenen retailer Sacha speelt volledig in op de sneakertrend en heeft veel sneakerontwerpen aan de eigen collectie toegevoegd. PR-manager Anouk Nelissen licht toe: “We merken dat we in een fast consumer markt zitten. Klanten willen meegaan met zoveel mogelijk trends.” De verkoop van sneakers is het laatste jaar sterk toegenomen. “Naast casual modellen hebben we ook veel sportieve modellen aan de collectie toegevoegd, zoals runners en slip-ons. We bieden meer sneakers aan en zien de verkoop hiervan groeien. Het is een markt van vraag en aanbod.” Nelissen heeft niet het idee dat er een ander publiek aanklopt bij de winkelketen. “Door de uitgebreide collectie sneakers hopen we natuurlijk ook nieuwe ‘sneaker fans’ aan te trekken.”
Retailers kiezen voor groter en exclusiever sneakeraanbod
Naast retailers die het aanbod vergroten zijn er ook retailers die het aanbod verdiepen. Tijdens de piek van de sneakertrend afgelopen seizoen is Sneakerdistrict zich juist gaan focussen op andere lijnen. “Wij willen een echte sneakerwinkel zijn. We richten ons op variatie en unieke producten”, vertelt Rutger van Schaik, eigenaar van Sneakerdistrict in Amsterdam. “Toen de goedkope New Balance sneakers van 89 euro bij alle schoenenwinkels in de schappen kwamen, zijn we overgestapt op de duurdere handgemaakte New Balance-sneakers, die niet in Azië worden gemaakt, maar in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. Deze worden met de hand gemaakt, met prachtige details zoals gestanst leer. Zo creëer je een bijzonder aanbod. Liever bied ik mijn klanten iets unieks aan.” De sneakerzaak aan de Rozengracht bestaat drie jaar en ziet een klandizie van mensen uit de grachtengordel tot mensen uit Amsterdam Zuidoost. Ze zijn niet meer schoenen gaan verkopen toen de sneaker in opkomst kwam. Wel ziet Van Schaik mensen in zijn winkel komen, die ‘vroeger’ veel sneakers droegen, maar de afgelopen jaren de voorkeur gaven aan zakelijke leren schoenen. “Nu komen ze na jaren weer terug voor een sneaker. Inmiddels kan je ook met een sportieve schoen naar kantoor, want je baas draagt ze zelf ook.”
Om de concurrentie voor te blijven kiezen klassieke sportschoen retailers als Nike en Adidas de laatste jaren voor een andere aanpak: een samenwerking met een mode-ontwerper. Hiermee wordt een veelgehoord kritiekpunt opgelost volgens critici; de modieuze sneaker zou niet volgens sportieve normen ontworpen kunnen worden en de sportieve sneaker mist het modieuze aspect. Al een aantal jaar lanceren beide sportmerken naast reguliere collecties exclusieve lijnen in samenwerkingsverband. Zo lanceerde Nike samen met Riccardo Tisci de Nike + R.T. Air Force 1 Collection. Bij de bekendmaking van de samenwerking op Net-a-Porter melden 30.000 mensen zich aan op de mailinglist en bij de lancering zelf was de sneaker razendsnel uitverkocht. Ook Adidas werkte veel samen met ontwerpers. “We begonnen met Yohi, nu werken we met mensen als Jemery Scott, Raf Simons en Rick Owens,” laat Dirk Schönberger, creatief directeur van Adidas’ sport style-divisie aan Women’s Wear Daily (WWD) weten. “Wij zijn hier al jaren mee bezig.”
Waarom is de sneaker zo’n grote trend? Allereerst; nieuwigheid. De mode gaat over vernieuwing en na de jarenlange dominantie van hoge hakken was een comfortabele schoen het antwoord. Ten tweede; sneakers waren al een tijd lang populaire streetwear. Het kon dus ook niet lang uitblijven voor de grote modehuizen en retailers deze trend oppikten. “Vrouwen gaan voor comfort”, vertelt Ida Petersson, senior schoenen inkoper bij Net-a-Porter in een interview met WWD. “ Zodra we beseften dat we iets cools en comfortabels tegelijk konden dragen, hebben we het omarmd.”
Foto: Vanilia