• Home
  • V1
  • Leads
  • Snelle expansie voor nieuwe formule Costes

Snelle expansie voor nieuwe formule Costes

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Acht maanden geleden gaf Herman Franzen het team van Costes - voorheen een sublabel van modeketen the Sting - carte blanche. "Jullie weten wat leuk is," zei hij. En de oprichter van the Sting gaf tien medewerkers de opdracht om het merk Costes

zelfstandig neer te zetten. Nu openen in rap tempo winkels door Nederland.

De

eerste vesting opende op 22 augustus in Utrecht. Inmiddels zijn er nog vijf filialen: Amsterdam, Zwolle, Rotterdam, Hoorn en Alphen aan de Rijn. Komende maand moeten weer vier winkels hun deuren openen, in het zuiden van het land. Eind volgend jaar wil het bedrijf tussen de twintig en dertig vestigingen, plus een webwinkel. En dat allemaal zonder het concept te testen. Styling director Bianca Schouten: "De eerste resultaten zijn goed. Ik denk dat we een gat in de markt hebben."

Costes is the Sting ontgroeid

In de Amsterdamse vestiging – in pand in de Kalverstraat waar voorheen een Lady Sting was gevestigd – prijken kopjes koffie en donuts op de toonbank. De winkelmedewerkers krijgen vandaag een training. "Het personeel is heel belangrijk. We geloven echt in dit concept, dat heel persoonlijk is. Service en kwaliteit staan voorop," zegt Schouten. Sinds november vorig jaar is ze styling director van Costes. Daarvoor was ze elf jaar buyer bij the Sting. "Omdat ik zo nauw betrokken ben geweest bij het opzetten van het merk en het winkelconcept, voelt het toch een beetje als mijn eigen winkel," lacht ze.

Hoewel het pand met 500 vierkante meter allesbehalve klein is, heeft de winkel toch de uitstraling van een boetiek. Schouten noemt de inrichting vrouwelijk, maar er zijn ook industriële details als koperen buizen en gloeilampen die aan lange draden hangen. Op een aantal houten hangers staat: 'You look good today'. Ook over de muziek is lang nagedacht. De achthonderd nummers zijn rustig, maar niet te loungeachtig, en wel herkenbaar. Visual merchandisers hangen suggesties voor setjes bij elkaar, zodat klanten geïnspireerd raken. Ieder filiaal heeft dezelfde sfeer maar is toch uniek. Zo zocht het Costes team bijvoorbeeld overal naar vintage stoelen voor in de paskamers.

De collectie bestaat uit vier lijnen: het vrouwelijke City Chic, het stoerdere Rebel Luxe, Uptown Glam met glamoureuze feestkleding en Casual Mix. Het idee achter de verschillende lijnen is dat vrouwen voor iedere gelegenheid kunnen slagen bij Costes. "In Amsterdam wordt de City-lijn het beste verkocht, terwijl in Zwolle weer meer vraag is naar casual kleding," zegt Schouten. "Rokjes verkopen ook opvallend goed." De prijzen zijn verrassend laag voor de luxe die de boetieks en de kleding uitstralen. Het duurste item is momenteel een jas van leder, voor 169 euro.

Het merk lijkt in niets meer op het label dat tot een paar maanden geleden bij the Sting hing. Schouten: "Nou, het leek een beetje op de lijn die nu Rebel Luxe heet. Maar Costes is echt een zelfstandig merk geworden. Het merk heeft alleen toevallig dezelfde eigenaar als the Sting.”

Yasmine Esser

Costes
Costes Fashion
The Sting