Social media insider ... Ansh46

Social media bieden tal van mogelijkheden. Maar hoe doen modebedrijven dat precies: online netwerken? En kun je anno 2012 nog zonder Web 2.0? In aflevering 2: de Rotterdamse winkel Ansh46 – spreek uit: Another Shop – met merken als

Phillip Lim, Alexander Wang en Ready to Fish. Is actief op: Facebook, Twitter, Bloglovin, Lookbook en Instagram. FashionUnited spreekt met Kelly Erentreich, die samen met Wouter Leenders de winkel runt.

WaaSocial media insider ... Ansh46rom zijn jullie actief op zoveel verschillende sociale netwerken?
“Om een zo breed mogelijk publiek te bereiken. In de webshop zien we ook dat er meer bestellingen uit het buitenland komen sinds we actief zijn op social media. Maar of het echt daardoor komt, kun je natuurlijk nooit controleren.”

Waarvoor gebruiken jullie social media?
“We willen vooral een lifestyle rond onze winkel creëren, om onze klanten te inspireren. Dat doen we bijvoorbeeld op onze blog en op Instagram, met outfit-posts, waarbij consumenten kunnen zien hoe ze mode-items uit onze winkel kunnen combineren. We posten foto’s van wat ons bezig houdt. Zo maken we foto’s tijdens de inkoop of van modeshows. Het moet vooral meer zijn dan heel ‘droog’ een aantal kledingstukken.”

Hoeveel tijd zijn jullie er dagelijks aan kwijt?
Social media zetten we constant in, om onze klanten een kijkje in de keuken te geven. Dat gaat eigenlijk heel natuurlijk. Het kost veel tijd, maar hoeveel is niet te berekenen. We zijn zelf geen experts, dus we leren met vallen en opstaan.”

Zijn de Instagram-foto’s echt zo persoonlijk als ze lijken?
“Ja, dat doen we bewust. Het is de wereld van nu. Consumenten hebben behoefte aan een persoonlijke kijkje in de keuken.”

Onvergetelijk Facebook-moment?
“Toen zanger Lenny Kravitz onze winkel bezocht, hebben we dat op Facebook gepost. Klanten reageerden met: ‘Nee, dat is niet waar!’. Ook waren ze jaloers, zeiden ze. Zo leuk om te merken dat Facebook echt werkt, en klanten zich betrokken voelen.”

Wat doen jullie om meer volgers en likes te krijgen?
“Soms organiseren we winacties in samenwerking met andere bedrijven. In de winkel vragen we klanten ook hun e-mailadres achter te laten. We sturen ze dan een nieuwsbrief. Daarin linken we weer naar de social media waarop we actief zijn.”

Wat is een social media #fail?
“Volgers spammen met onzin. Het is zaak enkel interessante informatie en foto’s te publiceren. En té persoonlijk worden is natuurlijk ook niet goed. Berichtjes plaatsen over hoe vaak je naar de wc gaat, is niet goed voor de winkel.”

Op Instagram sinds: april 2012
Volgers: 73
Gemiddelde aantal posts: 4 à 5 keer per week. “Er zit geen structuur in.”
Belangrijk omdat: “We klanten met persoonlijke foto’s inspireren.”

Laatste tweet: Alexander Wang showroom Paris! SS’13 RTW.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN