Social media insider ... de Bijenkorf

Social media bieden tal van mogelijkheden. Maar hoe doen modebedrijven dat precies: online netwerken? En kun je anno 2012 nog zonder Web 2.0? In aflevering 1: de Bijenkorf, actief op: Facebook, Twitter, Pinterest, Google+ en YouTube.

FashionUnited spreekt met Suzanne van de Velde. “We zijn het grootste Nederlandse retailbedrijf op social media.”

Waarom Social media insider ... de Bijenkorfzijn jullie actief op zoveel verschillende sociale netwerken?
“Het medialandschap is divers en wij willen zijn waar onze klanten ook zijn. Het past bij de Bijenkorf om altijd vernieuwend te zijn. Via social media hebben we snel contact met klanten. We zien zo wat zij leuk en interessant vinden. Facebook en Twitter zijn de belangrijkste netwerken voor ons. We zijn ermee begonnen toen we 140 jaar bestonden in april 2010. Ons eerste twitterbericht bestond uit 140 tekens.”

Waarvoor gebruiken jullie social media?
“We posten veel over acties en evenementen. Voorafgaand, en daarna met foto’s en filmpjes van hoe het was. Bijvoorbeeld over Fashion’s Night Out van Vogue. Ons webcareteam houdt berichten van consumenten over de Bijenkorf op Facebook en Twitter in de gaten en reageert daar op.”

Wat communiceren jullie via social media?
“We plaatsen alleen informatie over de Bijenkorf en haar merken, want we zijn geen platform voor algemene retailinformatie. Corporatenieuws plaatsen we zelden. ”

Hoeveel tijd zijn jullie er dagelijks aan kwijt?
“Elke dag ontfermt zich een team van medewerkers over social media. Dat zijn specialisten op de marketingafdeling en de collega’s van het webcareteam van ons Klant Contact Center. Zij houden via social media contact met de consument.

Onvergetelijk Facebook-moment?
“Dat zijn er heel veel. De mijlpaal van 100.000 fans op Facebook, die we eerder dit jaar bereikten. Ook de eerste keer dat we het Facebook-spel de Dwaze Rij speelden, voorafgaand aan de Drie Dwaze Dagen was onvergetelijk. Het aantal likes groeide toen explosief. We zijn nu ook weer met het spel begonnen, waarbij consumenten shoptegoed kunnen winnen.”

Wat doen jullie om meer volgers en likes te krijgen?
“We hebben een ‘driehonderdzestig graden aanpak’. Dit betekent dat we in onze uitingen, zoals ons magazine of de website, altijd een verwijzing of koppeling zullen maken met social media. Verder willen we onze volgers blijven verrassen, bijvoorbeeld met leuke winacties.”

Wat is een social media #fail?
“Het belangrijkste is dat je social media er niet ‘even bij’ kan doen. Je moet je organisatie er op inrichten en voortdurende de focus erop hebben om het aantrekkelijk te houden. Verder maakt social media de wereld transparant, dus blijf ook vooral eerlijk.”

Op Facebook sinds: april 2010
Likes: ruim 148.000
Gemiddelde aantal posts: 1 à 2 per dag
Belangrijk omdat: “We op Facebook, door middel van foto’s en filmpjes, echt de ‘wereld van de Bijenkorf’ neer kunnen zetten.”

Op Twitter sinds: april 2010
Volgers: 14.184
Volgt: 2629
Gemiddeld aantal tweets: 1 à 2 per dag. Zo’n 25 per dag inclusief de reacties van de webcare afdeling.
Belangrijk omdat: “We snel kunnen reageren op alles wat leeft onder twitteraars.”

Laatste tweet Met deze Longchamp tas ben je helemaal fashionable. Click & win

Foto klein: Vogue Fashion's Night Out op Google+ van de Bijenkorf
Foto groot: Winacties van de Bijenkorf op Facebook

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN