• Home
  • V1
  • Leads
  • Social media insider ... Dressesonly

Social media insider ... Dressesonly

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Social media bieden tal van mogelijkheden. Maar hoe doen modebedrijven dat precies: online netwerken? En kun je anno 2013 nog zonder Web 2.0? In aflevering 5: de Nederlandse jurkenwebshop Dressesonly.nl, dat onlangs de

SMC 013 Award won voor het gebruik van social media. Is actief op: Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram en Google+. FashionUnited spreekt Miriam Swaans, één van de eigenaressen.

Waarvoo

r gebruiken jullie social media?
“Om te beginnen gebruiken we social media - vooral Facebook en Twitter - commercieel. We laten nieuwe collecties zien en organiseren exclusieve acties. Ook willen we de identiteit van onze shop uitdragen, onder andere door kijkjes achter de schermen. En vanzelfsprekend willen we op deze manier onze klanten, followers en fans beter leren kennen.”

Hoe achterhalen jullie wat klanten willen?
“Door goede vragen te stellen en uit te leggen waarom we nieuwsgierig zijn naar de antwoorden. Dan posten we bijvoorbeeld dat het inkoopseizoen van start gaat en dat we benieuwd zijn welke merken we niet mogen vergeten.”

Wat communiceren jullie via social media?
“Vooral veel inspiratieposts met stylingideeën en blikken achter de schermen. Zo nu en dan geven we, in samenwerking met andere bedrijven, een cadeau weg. Zoals een weekendje weg of een mooi dekbedovertrek. Iets wat de vrouwen in onze community aanspreekt. We merken dat consumenten persoonlijke berichten waaraan veel aandacht is besteed het leukst vinden.”

Onvergetelijk Facebook-moment?
“We plaatsten vorige maand dat ondanks de sneeuw de postbode al onze pakketjes op tijd had afgehaald en dat we daar heel blij mee waren. Het gaf zo’n warm gevoel dat tweehonderd Facebookvrienden dat hebben geliked.”

Plannen jullie posts ver van te voren?
“We hebben een agenda, maar ik denk dat spontane Facebookberichten en tweets onmisbaar zijn. Het is noodzakelijk om in te spelen op de actualiteit.”

Hoeveel tijd zijn jullie er dagelijks aan kwijt?
“Per dag zijn we niet meer dan een uurtje bezig met social media. Eén iemand zorgt voor grafische vormgeving van de posts. Twee personen houden zich bezig met het publiceren. Het bedenken doen we gezamenlijk en in overleg.”

Wat doen jullie om meer volgers en likes te krijgen?
“Meer fans creëren begint al met de linkjes in de handtekening onder je mail te plaatsen. Verder is het vooral een sneeuwbaleffect. Toen we eenmaal een clubje fans en volgers hadden, ging het steeds sneller.”

Wat is een social media #fail?
“Je moet vooral geen negatieve reacties verwijderen. Wees open en eerlijk en ga het gesprek aan. Het is slim om de hele dag door te checken wat er gepost wordt op de Facebookpagina. Op Twitter monitoren we ook wat er over kleding en mode in het algemeen wordt gezegd. Daar spelen we op in.”

Op Facebook sinds: februari 2010
Likes: 16.850
Gemiddelde aantal posts: 1 keer per dag. “Niet te vaak.”
Belangrijk omdat: “we veel kunnen laten zien met foto’s, we inhoudelijke kunnen reageren op vragen van klanten en consumenten kunnen leren kennen. We waren eerst actief op Hyves, maar hebben alles doorgesluisd naar Facebook.”

Op Twitter sinds: juli 2011
Volgers: 6297
Volgt: 5781
Gemiddeld aantal tweets: 1 à 2 per dag.
Belangrijk omdat: “we kunnen zien hoe klanten hun tevredenheid over bestellingen uiten.”

Laatste tweet: Nieuw plaatje van Vanilia online! ow.ly/gHrWz

Dressesonly
dressesonly.nl
Social Media Insider