• Home
  • V1
  • Leads
  • Social media insider ... Ecco

Social media insider ... Ecco

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Social media bieden tal van mogelijkheden. Maar hoe doen modebedrijven dat precies: online netwerken? En kun je anno 2013 nog zonder Web 2.0? In aflevering 9: schoenenmerk Ecco. Is actief op: Facebook, Instagram, Twitter en

Pinterest. FashionUnited spreekt met Claudia Peters, marketing manager van Ecco in de Benelux, Groot-Brittannië en Ierland.

Hoe gebruikt een internationaal bedrijf als Ecco social media?
“Pinte

rest en Twitter stuurt Ecco centraal aan, vanuit het hoofdkantoor in Denemarken. Voor Facebook hebben we naast een globalaccount ook pagina’s voor de landen waarin we actief zijn.”

Wat is jullie doel met social media?
“We proberen in contact te komen met consumenten. Social media is voor ons een aanvulling op de traditionele media. We willen de consumenten kennis laten maken met Ecco, laten zien wat we kunnen, en waar we voor staan. Ecco is een merk waar veel over valt te vertellen: we hebben het hele productieproces in eigen hand. Van leerlooierij, tot ontwerp en eigen winkels. Met social media willen we natuurlijk ook de nieuwste collectie laten zien.”

Wat communiceren jullie via social media?
“De content is divers. We presenteren de collectie van het seizoen niet alleen door gewoon een foto van een schoen te posten, we tonen ook stylingtips. En we laten consumenten bijvoorbeeld kiezen uit verschillende modellen, dat levert leuke reacties op. Vervolgens kunnen we kijken of de reacties matchen met de doorverkoop cijfers in de winkels.

Social media zijn ook een mooi middel om aan fans te laten zien waar Ecco zoal mee bezig is. Bijvoorbeeld dat we ons inzetten voor een goed doel middels het Walk in Style event in Kopenhagen. Of dat we op de Libelle Zomerweek zullen staan. Nederlandse consumenten zijn in vergelijking met klanten uit andere landen erg actief als ze schoenen kunnen winnen.”

Waarom is Facebook een goede plek om naar personeel te speuren?
“We zijn op zoek naar mensen met passie. We vinden hen zeker op onze Facebookpagina. Daarnaast merkten we dat veel medewerkers uit schoenenwinkels fan zijn, sommigen zijn toe aan een volgende stap in hun loopbaan, dus waarom zouden we hen niet op deze manier benaderen?”

Hoeveel tijd zijn jullie dagelijks aan kwijt aan social media?
“Het hele team kan berichten plaatsen, maar twee medewerkers zijn er echt actief mee bezig. Dit duurt ongeveer vijftien tot twintig minuten per dag. We letten ook op reacties van de fans en op de statistieken. Welke berichten scoren goed en welke minder? Het is fijn dat je in Facebook ook postings kunt agenderen, dit moeten we ons eigenlijk wat meer aanleren. En natuurlijk is het super handig dat je gewoon vanaf je mobiel kunt posten, dus waar ter wereld je ook bent.”

Wat doen jullie om meer volgers en likes te krijgen?
“Vooral leuke content is belangrijk. De meeste klanten willen vooral schoenen zien en geen algemene weetjes over het bedrijf. Promoties helpen ook goed, tijdens de feestdagen kon men iedere dag een paar schoenen winnen. Daarnaast adverteren we op Facebook.”

Wat is een social media #fail?
“In discussie gaan met fans, dat heeft geen zin via social media. “

Op Facebook sinds: mei 2009. Vanaf februari 2011 is er een Nederlandse pagina. “Daarvoor ontbrak het aan mankracht om dit op te zetten”
Likes: 511.401
Gemiddelde aantal posts: één per dag
Belangrijk omdat: "we via Facebook in contact kunnen komen met consumenten."

Laatste tweet: The high heel sandal is a summer essential. Choose your favorite fb.me/2MBhRXt78 .

Ecco
Social Media Insider