• Home
  • V1
  • Leads
  • Social media insider ... Etsy

Social media insider ... Etsy

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Social media bieden tal van mogelijkheden. Maar hoe doen modebedrijven dat precies: online netwerken? En kun je anno 2012 nog zonder Web 2.0? In aflevering 3: het online platform voor handgemaakte, vintage, kunst en design producten Etsy.com.

Is actief op: Facebook, Twitter, Tumblr en Pinterest. FashionUnited spreekt Marta Pakovska, hoofd Etsy Nederland. “Bij EtsyNL gaan we nu rap richting 10.000 likes op Facebook en dat wordt een mooie mijlpaal denk ik.”

Waarvoor

gebruiken jullie social media?
“Om in contact te komen met onze leden en klanten. Het is een manier om ons platform groter te maken. We gebruiken social media ook om te laten zien hoe de producten gemaakt worden.”

Wat communiceren jullie via social media?
“Op Facebook en Twitter posten we vooral waar we mee bezig zijn. Als we op een evenement staan, laten we ook weten dat we aan het opbouwen zijn. We publiceren gerust dat het koud is op kantoor, zoals nu. Aan schreeuwerige kortingsacties doen we niet.”

En jullie zoeken op sociale netwerksites naar personeel.
“Ja, afgelopen zomer hebben we vacatures gepromoot op Facebook voor twee stagiaires. We speuren zelf niet actief naar nieuwe medewerkers op social media.”

Waarom is Pinterest voor jullie belangrijk?
“Etsy draait om inspirerende plaatjes. Met een foto moet niet slechts een product worden getoond, maar ook een persoonlijk verhaal verteld worden. Vooral onze achterban is erg actief. Zelf ‘pinnen’ we ook mooie foto’s van kledingstukken, recepten of interieurs.”

Hoeveel tijd zijn jullie dagelijks kwijt aan social media?
“Voor het Nederlandse team van Etsy, van vier medewerkers, zijn social media een onderdeel van de dagelijkse routine. We hebben allemaal een andere smaak, wat de diversiteit van de posts ten goede komt.”

Waarom is social media niet prominent aanwezig op Etsy?
“Wij zijn Etsy. Social media zijn belangrijk, maar het moet niet ten kosten gaan van de makers van de producten. De items moeten mooi neer gezet worden. En de sociale platformen zijn geïntegreerd op onze website. Een tas kun je direct liken of delen op Twitter.”

Wat doen jullie om meer volgers en likes te krijgen?
“Leuke content plaatsen werkt het beste.”

Wat is een social media #fail?
“Schreeuwerige posts en niet genoeg variatie. Al is herhaling op zijn tijd ook belangrijk. Een evenement mag je best nog een keer promoten.”

Op Pinterest sinds: januari 2012
Volgers: 114.401
Gemiddelde aantal posts: 4 of 5 per dag. “Verspreid over de dag. De balans is belangrijk.”
Belangrijk omdat: “Een product een inspirerend verhaal moet vertellen. Een ‘droge’ afbeelding past niet bij ons.”

Laatste tweet: De blaadjes vallen vandaag weer van de bomen met dit herfstige weer.. Zo ook deze broche van Broesj....

Foto’s: Etsy op Pinterest

Etsy
Social Media Insider