Social media insider ... TMO

Social media bieden tal van mogelijkheden. Maar hoe doen modebedrijven dat precies: online netwerken? En kun je anno 2013 nog zonder Web 2.0? In de laatste aflevering: TMO, de hogeschool voor modemanagement. Is actief op: Facebook, Twitter,

Tumblr, Linkedin, Google+, Youtube, Vimeo en Pinterest. FashionUnited spreekt met Klaartje Fransen, verantwoordelijk voor de marketing en communicatie bij de school.

Waarom zijn jullie actief op zoveel verschillende sociale netwerken?
“Omdat Social media insider ... TMOwe daar willen zijn waar onze doelgroep zich bevindt. Voor onze studenten is het vanzelfsprekend dat social media bestaan, dus het was voor ons een logische stap om meer marketingactiviteiten online te doen in plaats van offline.

Voor die omslag in ons marketingbeleid hebben we de hulp in geroepen van een online adviesbureau. We hadden een aantal beginnersfouten gemaakt. Zo was ons Facebookaccount een ‘vriendenpagina’ en geen ‘bedrijfspagina’.”

Wat is jullie doel met social media?
“Interactie met en luisteren naar onze doelgroep. Ook willen we onze zichtbaarheid vergroten met sociale netwerken.”

Wat communiceren jullie via social media?
“Onze berichten variëren van nieuws uit de modebranche tot basale posts als: ‘Succes met de tentamens’. Ook plaatsen we berichten over onze open dagen. We richten ons dus ook op potentiële studenten. Tijdens een Facebookcampagne over onze open dag hebben we in drie dagen 100.000 studenten in spé bereikt.”

Wat is het voordeel van een videokanaal als Vimeo?
“Met Vimeo, en ook met Youtube, willen we de beroepen in de modebranche tastbaar maken. We interviewen oud-studenten over het werk dat zij nu doen. Onze studenten en toekomstige studenten krijgen dan hopelijk meer inzicht in hun toekomst. Het voordeel van Vimeo is dat er geen reclame op staat, dat is bij Youtube wel het geval. De filmpjes verspreiden we vervolgens naar de andere social media-kanalen, zoals Facebook.”

Hoeveel tijd zijn jullie dagelijks kwijt aan social media?
“Dat is lastig uit te rekenen, omdat we een deel van het werk overlaten aan het online adviesbureau waar we mee samenwerken. We overleggen met het bureau over de contentstrategie, zij plaatsen vervolgens de berichten. De video’s maken we zelf. Op termijn willen we wel een volwaardige community management functie creëren binnen de marketingcommunicatie afdeling van TMO, waar social media dan onder vallen.”

WatSocial media insider ... TMO doen jullie om meer volgers en likes te krijgen?
“In het begin waren we heel erg bezig om meer Twittervolgers en likes op Facebook te krijgen. Maar nu vinden we dat minder belangrijk. Het gaat ons om interessante content en de likes komen dan vanzelf. We hebben liever een kleine, actieve, betrokken groep studenten op onze platformen, dan een groep die alleen reageert bij acties.”

Wat is een social media #fail?
“Negatieve berichten weghalen. Het is beter om serieus en transparant te reageren op klachten. Dan zijn de fans daarna ook bereid hun positieve ervaringen te delen.”

Op Facebook sinds: 2011

Likes: 1420
Gemiddelde aantal posts: “Soms één keer per dag, tijdens een open dag soms wel vijf keer per dag.”
Belangrijk omdat: “We op Facebook interactie hebben met onze studenten.”

Op Vimeo sinds: januari 2013
Aantal video’s: vijf
Belangrijk omdat: “Vimeo een handige plek is om alle video’s te verzamelen.”

Laatste tweet: #Sale een slimme manier om klanten te lokken, of doet dit je winkel juist de das om? http://bit.ly/12lmZca

Dit was de laatste aflevering van ‘Social media insider...’

Foto’s: TMO Inkoopshow op Pinterest


 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN