Social media insider ... VanHaren

Social media bieden tal van mogelijkheden. Maar hoe doen modebedrijven dat precies: online netwerken? En kun je anno 2013 nog zonder Web 2.0? In aflevering 6: schoenenketen VanHaren. Is actief op: Facebook, Twitter en Youtube.

FashionUnited spreekt Monique Müller, verantwoordelijk voor online en media bij het schoenenbedrijf.

WaarvoorSocial media insider ... VanHaren gebruiken jullie social media?
“We zien social media als een online magazine. In onze winkels hebben we een klantentijdschrift, maar online proberen we op een andere manier dichtbij onze fans te komen. We willen onze klanten inspireren en geven tips, bijvoorbeeld hoe ze de Vanharen-schoenen kunnen combineren met kledingstukken. Daarnaast is interactie erg belangrijk. Twitter zien we vooral als een verlengde van onze klantenservice.”

Via Facebook hebben jullie ook een slogan gevonden die bij het nieuwe distributiecentrum hoort. ‘We gaan een maatje groter’.
“Ja, we willen graag dichtbij onze fans staan en met hen communiceren. Op Facebook vroegen we wat zij graag op het bord wilden zien. Er kwamen mega veel reacties. De winnaar hebben we uitgenodigd bij de onthulling te zijn. Dat hebben we vervolgens ook weer op Facebook geplaatst.”

Onvergetelijk Facebook-moment?
“We vroegen onze klanten om VanHaren in drie woorden te omschrijven. Naast ‘trendy’ bleek het vooral ‘betaalbaar’. Dat weten we natuurlijk wel, maar door de actie zien we wat er speelt bij onze klanten. Daar kunnen we dan meer op inspelen, bijvoorbeeld met marketingcampagnes.”

Hoeveel tijd zijn jullie er dagelijks aan kwijt?
“Ik werk er samen met een collega aan. Zij is verantwoordelijk voor de content: de publicaties en de reacties, ik voor de strategie. We zijn er niet fulltime mee bezig, maar we doen het er ook zeker niet ‘maar even bij’. We hebben ook regelmatig vergaderingen met een extern mediabureau over de aanpak.”

Wat doen jullie om meer volgers en likes te krijgen?
“Zo’n vier à vijf keer per jaar organiseren we een winactie in onze winkels en op social media. Klanten kregen bij hun aankoop in de winkel een fashionpaspoort. Op Facebook konden ze vervolgens checken of ze met die code iets hadden gewonnen. Over twee weken reis ik met vier winnaars naar Berlijn voor een verzorgd weekend in een loft. Zo’n actie geeft het aantal vrienden een enorme boost, maar we zien het meer als aanvulling op onze dagelijkse berichten. En om iets ‘terug te doen’ voor onze fans.”

Wat is een social media #fail?
“Het onderschatten van de impact die social media heeft op het merk. Het draagt bij aan het imago en is, naast bijvoorbeeld een folder, een marketingmiddel. Als je daar niet aan denkt, is de communicatie niet helder en transparant, terwijl je online juist heel eerlijk moet zijn. De hedendaagse consument ziet en weet alles.”


Op Facebook sinds: juni 2011
Likes:
34.132
Gemiddelde aantal posts:
5 keer per week
Belangrijk omdat:
"we onze doelgroep beter leren kennen en fans kunnen creëren."
Op Twitter sinds:
juni 2011
Volgers:
1890
Volgt:
999
Gemiddeld aantal tweets:
continue, als er vragen of opmerkingen zijn.
Belangrijk omdat:
"het een onderdeel is van onze klantenservice."

Laatste tweet: Ben jij ook tegen pesten? Steun de strijd tegen pesten en draag een ‘You are Good’ armbandje! Deze zijn verkrijgbaar in onze winkels.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN