• Home
  • V1
  • Leads
  • Soepboer & Stooker verder als pop-up winkel

Soepboer & Stooker verder als pop-up winkel

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

“Heel dubbel,” noemt mede-oprichter Berber Soepboer haar en Anne Stooker’s beslissing om hun conceptstore aan de Amsterdamse Overtoom te sluiten. De mode-ondernemers ruilen hun vaste winkelpand in voor tijdelijke projecten, waaronder een pop-up

store op het eiland Schiermonnikoog. “We hebben met heel veel verdriet de deuren achter ons dicht gedaan, maar we hebben ook heel veel zin in onze nieuwe projecten.”

Drie jaar na de oprichting hebben Soepboer en Stooker, die elkaar leerden kennen op de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam, besloten om hun winkel te sluiten. Enerzijds kampten de twee met een terugloop in de verkoop, anderzijds liepen ze al een tijd rond met de wens om meer vrijheid te hebben voor andere projecten. “De verkoop is sinds dit jaar achteruit gegaan," vertelt Soepboer. "Dat komt deels door de recessie. Ik denk ook dat we niet het juiste publiek onze winkel binnenkregen. Als je als winkel designerkleding verkoopt, moet je dat publiek wel hebben.” Maar het kan ook gedeeltelijk aan hun concept hebben gelegen, denkt de ondernemer. De winkelruimte werd tevens gebruikt als atelier, waar workshops naaitechnieken en illustreren werden gegeven. De muren deden dienst als expositieruimte voor fotografen als Blommers/Schumm en Scheltens en Abbens. “We hebben onze winkel niet vanuit een vast format opgezet. Misschien was het daardoor voor de consument moeilijk om te herkennen wat het was,” aldus Soepboer.

Tegelijkertijd liepen de ondernemers al langer met de wens rond om meer vrijheid te hebben voor andere projecten. “We staan nog steeds achter ons concept en we vinden het heel leuk dat we er zoveel mensen enthousiast mee hebben kunnen maken, maar je bent toch erg gebonden aan een winkel. Ons concept willen we doortrekken, maar dan met een andere insteek, bijvoorbeeld door een tijdelijke winkel te lanceren.” Volgens Soepboer dwing je met een tijdelijke winkel de consument om naar je toe te komen. “Consumenten weten dat als ze niet binnen een bepaalde tijd komen, je weer weg bent.”

De eerste tijdelijke winkel staat vanaf vandaag in Schiermonnikoog, waar Soepboer geboren en getogen is. “In augustus is het altijd heel rustig in Amsterdam, maar hier is het juist heel druk in deze periode met toeristen.” Hoewel ze op het eiland een compleet ander publiek trekken dan in Amsterdam, denkt de ontwerpster dat de tijdelijke winkel aan kan slaan. “We zijn vanochtend open gegaan en er zijn al een hoop mensen op de winkel afgekomen. Er waren ook een aantal toeristen uit Amsterdam en Rotterdam die onze labels kennen. Het is een ander soort publiek dan we normaal gesproken aanspreken, maar er is heel enthousiast gereageerd," aldus Soepboer.

Vanaf september nemen de ondernemende ontwerpsters een adempauze om aan hun eigen label te werken en nieuwe concepten uit te werken. Halverwege 2013 staat een vervolgproject op de planning. Soepboer: “Wat dat precies inhoudt, kunnen we nog niet bekend maken, maar we willen graag meer pop-up winkels gaan doen. Ook willen we exposities blijven organiseren, zoals we in onze winkel ook al deden. Dat blijven we het leukst vinden: onze ontwerpen samenbrengen met andere labels, fotografie en kunstenaars.”

Foto's: Soepboer & Stooker

Soepboer
Soepboer & Stooker
stooker