Sonia Rykiel in de etalage
bezig met laden...
Het
Sonia Rykiel was al langer op zoek naar een investeringspartner. Het modehuis zou hier afgelopen maand verschillende gesprekken voor hebben gevoerd, maar Fung Brands lijkt de beste overnamekandidaat. Voornaamste reden voor de zoektocht naar een investeringspartner is dat er zo meer ruimte komt voor internationale expansie. Nathalie Rykiel, algemeen directeur van het modehuis en tevens dochter van de oprichtster, liet aan de Financial Times weten dat ze vorig jaar gesprekken met bankiers voerde over de ontwikkeling van het modehuis. "Ik heb me zoveel mogelijk ingezet voor dit prachtige merk, maar het economische model was misschien niet langer levensvatbaar en ik heb de financiele en strategische steun nodig van een groot bedrijf om Sonia Rykiel internationaal verder te ontwikkelen."
De omzet van Sonia Rykiel ligt per jaar nu op zo'n 90 miljoen euro. Volgens de CEO van Fung Brands, Jean-Marc Loubier - hij stond eerder aan het hoofd van Celine en Escada - kan het Franse modehuis haar omzet verdubbelen in de komende vijf à zes jaar, als er een flinke internationale expansie kan komen.
Sonia Rykiel heeft zo'n 700 verkooppunten wereldwijd en er werken bijna vierhonderd werknemers voor het modehuis. In 2009 bestond het bedrijf veertig jaar, dat werd gevierd met een tentoonstelling in het Musée des Arts Décoratifs. In dat jaar ging Rykiel ook een samenwerking aan met het Zweedse modebedrijf H&M, waarvoor ze eenmalig een lingerielijn creëerde. Ook ontwierp ze voor de keten een collectie met knitwear en accessoires voor dames en meisjes.
De inmiddels 81-jarige Rykiel, met haar exentrieke rode haar, opende haar eerste winkel in mei 1968, tijdens de studentenrellen in Parijs. Ze werd beroemd om haar vrolijke gebreide truien met veelal naar buiten gekeerde naden.
Foto: Sonia Rykiel lente/zomer 2012