Sonia Rykiel in Hongkongse handen
bezig met laden...
De
Doel van de overname is Sonia Rykiel te ontwikkelen tot een wereldwijd luxe merk. Nathalie Rykiel liet eerder al weten dat het modehuis financiële en strategische steun nodig heeft van een groot bedrijf om Sonia Rykiel internationaal verder te ontwikkelen. "Ik heb me zoveel mogelijk ingezet voor dit prachtige merk, maar het economische model was misschien niet langer levensvatbaar.”
Sonia Rykiel was al langer op zoek naar een investeringspartner. Het zou aanvankelijk gaan om een minderheidsbelang. Fung Brands had de beste papieren. Het bedrijf is eigendom van de familie Fung, die ook Li&Fung beheert, een outsourcingspecialist voor de retailsector. Het bedrijf bestaat pas sinds vorig jaar, maar kwam al eerder in het nieuws door de overname van Robert Clergerie, een Frans schoenenbedrijf. Ook het Belgische Delvaux, gespecialiseerd in lederwaren kwam in de handen van de Hongkongse familie. Evenals Sonia Rykiel was Delvaux voorheen een echt familiebedrijf.
De omzet van Sonia Rykiel ligt per jaar nu op zo'n 90 miljoen euro. Volgens de CEO van Fung Brands, Jean-Marc Loubier - hij stond eerder aan het hoofd van Celine en Escada - kan het Franse modehuis haar omzet verdubbelen in de komende vijf à zes jaar, als er een flinke internationale expansie kan komen.
De inmiddels 81-jarige Rykiel, met haar excentrieke rode haar, opende haar eerste winkel in mei 1968, tijdens de studentenrellen in Parijs. Ze werd beroemd om haar vrolijke gebreide truien met veelal naar buiten gekeerde naden.
Foto: Sonia Rykiel lente/zomer 2012